آشنایی با سیستم ترمز خودرو آریو

آشنایی با سیستم ترمز خودرو آریو

یکی از بخش های مهم در هر خودرویی، سیستم ترمز آن می باشد که لازم است هر کسی درباره سیستم ترمز خودرو خود اطلاعات لازم را داشته باشد. بدیهی است که هر خودرو و وسیله نقلیه متحرکی باید دارای یک سیستم ترمز کامل باشد. لازم به ذکر است در ابتدای تولید اتومبیل که این وسایل از سرعت بالایی برخوردار نبودند، شاید این سیستم چندان اهمیت نداشت و حیاتی به نظر نمی ‌رسید. ولی امروزه  که رانندگی و سرعت بالا بسیار رواج دارد و گاهی حتی لازم است، حتما باید توجه و تمرکز بسیار زیادی بر روی سیستم ‌های ترمز اتومبیل‌ ها و وسایل نقلیه صورت بگیرد. به همین دلیل است که انواع سیستم‌ های ترمز تولید شده اند تا بیشترین امنیت خاطر را ایجاد نمایند. سیستم ترمز خودروها را اصلی ترین و مهم ترین آپشن ایمنی شناخته شده است. با هم این سیستم مهم را در ادامه بیشتر مرور خواهیم کرد تا بدانیم که چیست و چگونه عمل می‌ کند. ما در این این مقاله قرار است موارد لازم جهت آشنایی با سیستم ترمز خودرو آریو را بررسی کنید. پس اگر شما نیز دارنده خودرو آریو هستید، پیشنهاد می کنیم این مطالب را از دست ندهید.

قبل از هر چیزی لازم است ابتدا به طور کلی با سیستم ترمز خودرو و عملکرد آن آشنا شوید.

آشنایی با سیستم ترمز خودرو آریو
لوازم یدکی ترمز خودرو آریو

سیستم ترمز خودرو چه می‌ کند؟

سیستم ترمز خودرو، به این دلیل به کار برده شده است که با اراده راننده، در ناحیه چرخ ‌ها تولید اصطکاک کرده و سرعت ماشین را کم و در نهایت می تواند خودرو را متوقف نمایند. به همین خاطر، این سیستم میان لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد می نماید و شتاب منفی را تشکیل می ‌دهد تا سرعت کم شود یا به طور کامل اتومبیل بایستد.

امروزه کارایی این سیستم ‌ها گسترش یافته و علاوه بر کاهش سرعت و توقف خودرو، در هندلینگ آن هم نقش ویژه ای را ایفا می نمایند. این ویژگی به خصوص در پیچ ‌ها و دورهای خطرناک، به شدت به فریاد خودرو رسیده و از لغزش‌ های خطرناک بر روی سطح جاده یا تغییر جهت آن جلوگیری می نماید.

ترمزها در واقع سیستمی هستند که مطابق با قوانین دینامیک و اصطکاک عمل می ‌کنند. اغلب سیستم ‌های ترمز که امروزه در خودروها مشاهده می کنیم، به کمک روغن کار می‌ کنند. از لحاظ علمی ثابت شده است که مایعات و روغن‌ ها، مانند هوا نیستند که قابلیت متراکم شدن داشته باشند. به این صورت است که زمانی به آن ‌ها فشاری وارد می شود، با حفظ حجم خود جا به ‌جا می‌ شوند و فشار منتقل شده را به جایی دیگر انتقال می دهند. پس موردی به نام متراکم شدن را در آن ‌ها مشاده نمی شود. به همین خاطر بود که متخصصان، فهمیدند می ‌توانند سیستمی ابداع نمایند که در آن، با فشردن پا بر روی پدال، می ‌توان از همین روغن و مایعات و خاصیت عدم تراکم آن ‌ها جهت کم کردن سرعت و ایجاد اصطکاک در چرخ ‌های خودرو بهره برد.

بیشتر بخوانید  آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک

نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو آریو

یکی از اصلی ترین سئوالات به وجود آمده برای هر فردی، این است که چگونه با یک نیروی ساده که مانند فشردن پا روی پدال ترمز است، اتومبیلی با این وزن و در سرعت بالا متوقف می‌ شود؟ بر اساس فوانین فیزیکی اینرسی سکون و حرکت، زمانی که جسمی در حالت سکون یا حرکت باشد، زمانی که نیرویی به آن وارد نشده و درگیر مقاومتی نشود، به سکون یا حرکت خودش ادامه خواهد داد. به این خاطر، برای غلبه بر اینرسی حرکت، باید نیرویی بیشتر و مقاومتی فراتر وارد شود. چگونه است که یک حرکت ساده پا روی پدال، چنین نیرویی را به وجود می آورد؟

متخصصان با طراحی ‌های ویژه ای که در سیستم ‌های گوناگون ترمز ایجاد کرده ‌اند، در عمل نیروی اولیه وارد شده به پدال ترمز را، چند برابر می نمایند تا بتوانند کاهش سرعت یا توقف خودرو را انجام دهند. مهندسان به این دلیل از اصول مزیت مکانیکی (اهرم) و افزایش نیروی هیدرولیکی بهره می برند تا نیروی اولیه وارد شده را، بیشتر کرده و چند برابر نمایند. طبق اصل مزیت مکانیکی، نیرویی که خودرو بر جسم وارد می نماید چند برابر نیرویی است که ما بر خودرو وارد خواهیم کرد. در اهرم‌ ها، مزیت مکانیکی از نسبت طول بازوی محرک به طول بازوی مقاوم حاصل می شوند. با دست بردن در این نسبت، نیروی وارد شده چند برابر خواهد شد تا بتواند به توقف خودرو کمک کند.

آشنایی با سیستم ترمز خودرو آریو
قطعه ای از سیستم ترمز خودرو آریو

لوازم یدکی سیستم ایمنی و ترمز آریو

لوازم یدکی آریو و سیستم ایمنی و ترمز آن شامل دو بخش می باشد. هر دو بخش به طور کامل منطبق بر هم عمل می نمایند.

سیستم های ایمنی داخل کابین خودرو مخصوص سرنشینان خودرو و همچنین سیستم ترمز ویژه پیشگیری از بروز حادثه برای شخص ثالت.

سیستم ایمنی داخل کابین شامل موارد زیر می باشد:

  • ECU ایربگ،
  • ایربگ یا کیسه هوای راننده و شاگرد،
  • کمربندهای پیش کشنده ویژه سرنشینان.

سیستم ترمز شامل موارد زیر می باشد:

  • ترمز دستی و دیسک ترمز جلو و عقب،
  • لنت ترمز،
  • لوله های مخصوص روغن ترمز،
  • مخزن روغن ترمز،
  • سنسور ABS،
  • سیلندر ترمز یا کالیپر،
  • بلوک ABS،
  • کاسه چرخ عقب.

در آخر

ما سعی کردیم نکات مهم جهت آشنایی با سیستم ترمز خودرو آریو و لوازم یدکی آن را در مطالب فوق بررسی کنیم. چنان در این باره نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید می توانید با کارشناسان آسا یدک در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now