روغن هیدرولیک فرمان آریو و زمان تعویض آن

روغن هیدرولیک فرمان آریو و زمان تعویض آن

یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های فرمان‌ های هیدرولیکی روغن هیدرولیک فرمان آریو و زمان تعویض آن در آن‌ ها می‌ باشد. روغن هیدرولیک فرمان هم مثل دیگر روغن‌ های خودرو مصرفی بوده و باید حتما بعد از گذشت زمان خاصی آن را تعویض کرد. اگر روغن هیدرولیک خودرو خود را پس‌ از گذشت چند سال تعویض نکنید فرمان سفت می‌ شود و موجب آسیب جدی به بخش‌ های گوناگون سیستم هیدرولیک فرمان اعم از پمپ هیدرولیک و جعبه فرمان خواهد شد و شما باید هزینه بسیار بیشتری را جهت تعمیر آن پرداخت کنید.

در واقع فرمان‌ های هیدرولیکی همان فرمان‌ های معمولی می‌ باشند با این اختلاف که دارای یک پمپ هستند که به واسطه فشار روغن نیروی لازم جهت چرخش فرمان را تولید می‌ نمایند و موجب نرم شدن فرمان خودرو خواهند شد. فرمان‌ های هیدرولیک را به‌ آسانی با یک انگشت دست می‌ توان چرخاند و به حرکت درآورد.

در این مقاله قصد داریم شما را با روغن هیدرولیک فرمان آریو و زمان تعویض آن آشنا کنیم چنان چه قصد کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید همراه ما باشید.

روغن هیدرولیک فرمان آریو و زمان تعویض آن
روغن هیدرولیک فرمان آریو

روغن هیدرولیک فرمان چیست؟

همان‌ طور که در ابتدای متن نیز گفته شد یکی دیگر از روغن‌ های مصرفی هر خودرویی روغن هیدرولیک آن می‌ باشد، این روغن وظیفه انتقال قدرت و همچنین روان‌ سازی قطعات سیستم فرمان را بر عهده گرفته‌ است. در واقع باید این‌ طور گفت که این روغن موجب روان‌ تر شدن چرخش فرمان خواهد شد. همچنین این روغن قابلیت تحمل فشار زیادی را دارا می‌ باشد و می‌ توان گفت بسیار مشابه به روغن ترمز عمل می‌ کند و به وسیله فشار تغییر حجم نمی‌ دهد.

روغن‌ های هیدرولیک فقط در مبحث حرکت و چرخش در خودروها به کار نمی‌ روند، بلکه کاربرد این روغن در صنایع گوناگون بسیار زیاد است ولی در رابطه با خودروهای سنگین این روغن‌ ها در پمپ‌ ها، جرثقیل‌ ها، جک ها و سایر مواردی که جهت به حرکت درآوردن آن‌ ها به قدرت بسیار زیادی نیاز است به کار برده می‌ شوند.

وظایف و کاربرد روغن های هیدرولیک در خودرو آریو

لازم به ذکر است که این روغن در فرمان وظیفه‌ی روان کنندگی، کاهش سایش و اصطکاک و همچنین انتقال قدرت تنها قسمتی از وظایف روغن هیدرولیک می‌ باشد در واقع با اضافه نمودن این روغن به سیستم فرمان خودرو، محافظت از زنگ‌ زدگی بخش‌ های فلزی هم یکی دیگر از وظایف آن به شمار می‌ رود. روغن هیدرولیک فرمان اگر چه عمر بسیار طولانی دارد ولی نسبت‌ به ناخالصی‌ ها بسیار حساس عمل می‌ کند و در اثر آلودگی امکان دارد خواص شیمیایی و فیزیکی آن تغییر نماید.

روغن هیدرولیک فرمان خودرو چگونه کار می کند؟

اگر هنوز هم اطلاعات لازم درباره روغن فرمان هیدرولیک را ندارید و نمی‌ دانید چگونه عمل می‌ کند، ابتدا باید عملکرد سیستم هیدرولیک فرمان را به‌ صورت مختصر برای شما توضیح دهیم. سیستم فرمان هیدرولیک عملکرد پیچیده‌ ای را دارا می‌ باشد و درک آن به‌ صورت کلی از نحوه عملکرد سیستم هیدرولیک می‌ تواند شما را از پرداخت هزینه‌ های بسیار زیاد جهت تعمیرات در زمان مواجه شدن با مشکل نجات دهد.

بیشتر بخوانید  خودرو آریو و برلیانس - بررسی ویژگی ها و مقایسه

اکثر سیستم‌ های هیدرولیک به واسطه پمپ هیدرولیکی کنترل می‌ شوند که معمولاً توسط کمربند هدایت خواهند شد. پمپ هیدرولیک فشار لازم را برای جعبه‌ فرمان فراهم می‌ کند که در واقع باید گفت، پمپ هیدرولیک نیروی چرخشی را از موتور از کمربند هیدرولیکی دریافت خواهد کرد.

فشار به‌ وجود آمده در پمپ هیدرولیک موجب فشار به روغن هیدرولیک فرمان خواهد شد و به واسطه لوله فشار قوی، روغن هیدرولیک فرمان را به بخش عقب شیر هیدرولیک هدایت می‌ نماید.

زمانی‌ که راننده به‌ علت وجود سوراخ در دریچه هیدرولیک، فرمان را چرخانده، فشار روغن به‌ طرف چپ یا راست انتقال می‌ یابد که این امر موجب انتقال نیرو از فرمان به چرخ‌ ها خواهد شد.

جهت تامین روغن هیدرولیک و همچنین جلوگیری از کاهش فشار روغن هیدرولیک، مخزن هیدرولیک به طوری است که روغن اضافی در آن تجمع پیدا می‌ کند و در صورت احتیاج، کسری روغن هیدرولیک را جبران می‌ نماید. جریان روغن هیدرولیک بعد از عبور از جک هیدرولیک به واسطه شیلنگ بازگشت به مخزن انتقال پیدا می‌ کند.

روغن هیدرولیک فرمان آریو و زمان تعویض آن
زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان

زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو آریو

زمان تعیین‌ شده‌ ای جهت تعویض روغن هیدرولیک فرمان در خودروی آریو در نظر گرفته نشده‌ است ولی با بازدید روغن می‌ تواند با توجه به یک سری فاکتورها و موارد مهم زمان تعویض آن را فهمید. که ما در ادامه برای شما بررسی خواهیم کرد که روغن هیدرولیک فرمان چه زمانی نیاز به تعویض دارد.

زمان تعویض روغن هیدرولیک به موارد گوناگونی بستگی دارد که مشاهده هر کدام از آن‌ ها نشانگر این‌ موضوع خواهد بود که زمان تعویض آن فرا رسیده‌ است.

به‌ صورت کلی اگر هر یک از موارد زیر را در روغن هیدرولیک خودروی خود مشاهده کرده‌ اید، زمان تعویض آن فرا رسیده‌ است. این موارد عبارت‌ اند از:

تیره شدن رنگ روغن به معنی سوختن آن و همچنین عدم کارایی صحیح روغن خواهد شد. مقداری از روغن را به بردارید اگر بوی سوختگی احساس کردید به‌ معنای این است که زمان تعویض روغن رسیده‌ است. درب پمپ هیدرولیک را باز کنید و توسط یک چراغ‌ قوه داخل آن را نگاه بیندازید. اگر روغن شما حالت کف کردگی داشت به‌ معنای این است که باید آن را سریعاً تعویض کنید.

در آخر

ما سعی کردیم در این مقاله هر آنچه لازم است درباره روغن هیدرولیک فرمان آریو و زمان تعویض آن بدانید را بررسی کنیم. چنان چه در این زمینه نیاز و لوازم یدکی آریو به کسب اطلاعات بیشتر دارید می‌ توانید با کارشناسان آسا یدک در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now