کاربرد شلگیر در خودروهای برلیانس

کاربرد شلگیر در خودروهای برلیانس

به‌ طور کلی شلگیر یا گل پخش‌ کن به قطعه‌ ای گفته می‌ شود که می‌ تواند مانع از پاشیدن آب به بدنه و زیر خودرو در هوای بارونی و شرایط گل‌ و لای باشد. با توجه به این‌ که پاشیدن آب به زیر و بدنه خودرو می‌ تواند آسیب‌ های زیادی به بخش فنی و بدنه خودرو وارد کند، بنابراین از شلگیر در کنار گلگیر استفاده می‌ شود تا از خودروها در برابر چنین آسیب‌ هایی محافظت شود. شلگیر یک قطعه بسیار سبک و ارزانی بوده که در این مقاله ما قصد داریم به بررسی کاربرد شلگیر در خودروهای برلیانس بپردازیم.

شلگیر چیست؟

همان‌ طور که گفته گل پخش‌ کن یا شلگیر یکی از قسمت‌ هایی است که در خودرو می‌ تواند از کثیفی آن جلوگیری کرده و وظیفه اش حفاظت از رنگ خودرو در برابر گل‌ و لای و سنگ‌ ریزه می‌ باشد.

در خودروهای برلیانس نیز کاربرد آن فقط به هوای بارونی خلاصه نمی‌:شود، بلکه در جاده‌ های ناهموار و خاکی این قطعه می‌ تواند مانع از پرتاب سنگ‌ ریزه و برخورد آن به بدنه خودرو شود. قطعه شلگیر در بسیاری از خودروهای داخلی و مونتاژ به‌ صورت پیش‌ فرض وجود نداشته و پس‌ از خرید می‌ توانید به‌ صورت جداگانه آن را خریداری کرده و بر روی خودروی خود نصب نمایید.

کاربرد شلگیر در خودروهای برلیانس
شلگیر در خودروهای برلیانس

شلگیرها در خودرو چه کاربردی دارند؟

همان‌ طور که گفته شد این قطعات می‌ توانند عمل گلگیرها را تکمیل نمایند و در فصل‌ های سرد سال و زمستان که میزان بارندگی زیاد است و یا در جاده‌ هایی که شرایط ناپایداری دارند می‌ تواند نقش بسزایی داشته باشد.

شلگیرها می‌ توانند از مقدار گل‌ و لای که به سمت بدنه خودرو پرتاب می‌ شوند جلوگیری کند و خسارات این‌ چنینی را به حداقل برساند.

همچنین زمانی‌ که وارد جاده‌ های ناهموار که از سنگ و گل پوشیده شده‌ است می‌ شویم این شلگیرها می‌ توانند مانع از برخورد سنگ‌ ها به بدنه‌ خودرو شوند.

شلگیر را باید در کدام قسمت نصب کرد؟

از لحاظ ظاهری شلگیر به شکل نیم‌ دایره بوده و در بالای لاستیک و زیر گلگیر قرار می‌ گیرد. این قطعه توسط یک پیچ بر روی گلگیر نصب می‌ شود. شلگیر چرخ‌ های جلو کمی کوچک‌ تر از شلگیر عقب می‌ باشند. بعضی از شل گیرها امکان دسترسی برای تعمیرکاران را راحت می‌ کنند به‌ همین خاطر بیشتر مورد توجه قرار می‌ گیرند. همین قابلیت امکان جریان هوا در قسمت گلگیرها را فراهم می‌ کند، این امر می‌ تواند از حرارت اتومبیل بکاهد. همچنین شیارهایی روی شلگیرها وجود دارد که برای انتقال هوای پیشرانه موتور مفید است ولی مانع از ورود گل و لای و سنگ‌ ریزه به داخل می شود.

بیشتر بخوانید  مقایسه خودروی برلیانس و چانگان

جنس شلگیرهای برلیانس

همان‌ طور که گفته شد این قطعه می‌ تواند از برخورد سنگ‌ ریزه با بدنه خودرو جلوگیری کند. به‌ همین خاطر جنس این کار باید از نوع پلاستیک سخت باشد زیرا بتواند مقاومت بالایی در برابر ضربه از خود نشان دهد.لازم به ذکر است که حالت گیری آن از مواد پلی پروپیلن با مقداری نرم کننده انجام شده است.

شلگیر خودرو نسبت به ویژگی‌ هایش و این که باید بتواند ضربه‌ پذیری بالایی داشته باشد انتخاب می‌ شود این قطعه در برابر حرارت نیز مقاومت نشان داده و نقطه ذوب بالایی دارد. بنابراین ماده‌ ای که به کار برده شده برای ساخت آن باید علاوه‌ بر حرارت و دمای بالا در شرایط سرد و سخت نیز استحکام خوبی داشته باشد.

شلگیر دارای یکسری خصوصیات شیمیایی بوده که می‌ توان به مقاومت آن در برابر ریختن و پاشیدن روغن، بنزین، ضد یخ و اسید اشاره نمود. یقیناً قطعاتی که به کار برده می‌ شوند در یک خودرو باید بتوانند در موارد ذکر شده مقاومت خوبی از خود نشان دهند زیرا احتمال برخورد تمامی این مواد با خودرو وجود دارد.

کاربرد و نقش شلگیر در خودرو برلیانس H330

در خودروهای برلیانس H330 نیز شلگیر جلو راست یا همان گل پخش‌ کن جزو قطعاتی به شمار می‌ رود که می‌ تواند مانع از ورود گرد و خاک و گل‌ و لای موجود در هنگام حرکت خودرو شود. لازم به ذکر است که اگر این گل‌ و لای به قسمت‌ های داخلی خودرو برسند و در آن‌ جا خشک شوند، می‌ توانند آسیب‌ های جبران‌ ناپذیری را به اجزای داخلی خودرو وارد کنند و موجب پوسیدگی آن شوند.

در این خودرو دقیقاً در زیر گلگیر و پشت تایرها نصب می‌ شود. جنس آن از پلاستیک سخت بوده و می‌ توان با پیچ مخصوصی به خودرو وصل نمود.

در خودروی برلیانس شلگیر توسط کارخانه مانند خودروهایی مثل پراید و تیبا بر روی آن نصب نمی‌ شود و فرد باید به‌ طور جداگانه آن را تهیه کند و با نصب این قطعه نمای پشتی خود را تغییر خواهد کرد و از نظر ظاهری صندوق عقب خودرو برلیانس بهتر نشان داده می‌ شود.

کاربرد شلگیر در خودروهای برلیانس
شلگیر برلیانس H330

تفاوت شلگیر داخلی و خارجی در خودروی برلیانس

شلگیر نیز مثل سایر قطعات خودرو انواع گوناگونی دارد به‌ صورت داخلی و خارجی تولید می‌ شوند، نمونه‌ های داخلی نیز کیفیت مطلوبی دارند و حتی در مواردی از نمونه‌ های خارجی نیز بهتر عمل می‌ کنند و در برابر آسیب‌ های گوناگون مقاومت بیشتری دارند.

در آخر

شما می‌ توانید لوازم یدکی برلیانس به‌ خصوص شلگیر را با بهترین کیفیت از مجموعه آسا یدک تهیه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now