کاربرد قطعه BCM یا سیستم کنترل مرکزی در برلیانس

کاربرد قطعه BCM یا سیستم کنترل مرکزی در برلیانس

قطعه‌ بی‌ سی ام یکی از قطعاتی است که در خودرو برلیانس بکار می‌ رود. قطعه BCM همان سیستم خدمات دهنده باهوش می باشد که در واقع به‌ عنوان یک مرکز پشتیبانی سیستم‌ های الکترونیکی و الکتریکال اتومبیل برلیانس شناخته می‌ شود. این سیستم با توجه به توانایی‌ هایی که دارد (از جمله سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری) می‌ تواند به شکل کامل سیستم‌ های فوق را کنترل و مدیریت کند. راه‌ اندازی توسط این سیستم مربوط به ایمنی خودرو می‌ باشد. این قطعه دارای ۳ مزیت است که در ادامه آن‌ ها را بررسی خواهیم کرد. اگر علاقه دارید در مورد کاربرد قطعه BCM یا سیستم کنترل مرکزی در برلیانس اطلاعات لازم را کسب کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

مزیت‌های قطعه BCM

با توجه به این‌ که عملیات راه‌ اندازی و کنترل سیستم‌ های خودروی برلیانس به واسطه یک قطعه کامپیوتری صورت می‌ گیرد، اجزای الکتریکی دیگر در خودرو می‌ توانند بسیار دقیق‌ تر و منظم‌ تر وظیفه خود را انجام دهد. در واقع به‌ خاطر وجود هوش مصنوعی در قطعه بی س ام در شرایط بحرانی و خواست موارد ایمنی ویژه‌ ای در این سیستم پیش‌ بینی شده‌ است که در صورت لزوم می‌ تواند کاربرد داشته باشد. بی‌ سی ام مزیت دیگری هم دارد که باعث کاهش سیم‌ کشی در خودرو می‌ باشد.

برای مثال وقتی سیستم بی‌ سی ام بخواهد برف‌ پاک‌ کن ها را از کار بیندازد، اول بررسی می‌ شود که تیغه‌ های برف‌ پاک‌ کن در پایین‌ ترین سطح خود قرار داشته باشند و سپس اعمال می‌ شود و آن‌ ها را قفل می‌کند. یا مثلاً گرمکن شیشه عقب را در نظر بگیرید، وقتی دکمه گرمکن شیشه عقب را می‌ زنیم، قطعه BCM با استفاده از هوش مصنوعی زمان مورد نیاز برای راه‌ اندازی این بخش را محاسبه کرده و در زمان مقرر آن را فعال می‌ نماید. تمامی این موارد از این واحد کنترل دستور گرفته و به‌ راحتی اداره می‌ شوند و راننده را از کارکرد صحیح و دور از خطر سیستم خودروی خود مطمئن می‌ کند.

لازم به ذکر است که در سری‌ های ۲۰۰ و ۳۰۰ به بعد خودروهای برلیانس، قطعه BCM یکی از ECU در داخل زیر صندلی راننده قرار گرفته‌ است. به‌ طور کلی این عنصر از اول در مدل مالتی پلکس طراحی می‌ شود.

کاربرد قطعه BCM یا سیستم کنترل مرکزی در برلیانس
قطعه BCM در برلیانس

سوکت های BCM 

چهار سوکت در این بخش وجود دارند که عبارت‌ اند از:

  • سوکت ۱۵ پایه مشکی رنگ ۱۵W BK (در خودرو واجد شیشه بالابر برقی)
  • سوکت ۱۵ پایه سفید رنگ ۱۵W WI
  • سوکت ۴۰ پایه مشکی رنگ ۴۰W BK
  • سوکت ۱۸ پایه سفید رنگ ۱۸W WI

قسمت‌ های اصلی BCM

  • قسمت A: قسمت A در واقع بخش ورودی سیستم می‌باشد و مرکز الکترونیک واحد مرکزی را تشکیل می‌ دهد.
  • قسمت B: این بخش نیز مربوط به قدرت و یا خروجی واحد مرکزی می‌ باشد.
  • قسمت C: بخش C فیوزهای حفاظتی را شامل می‌ شود که در سر راه خروجی‌ های یونیت مرکزی به قسمت های مصرف‌ کننده برای حفاظت از یونیت‌ های مرکزی قرار می‌ گیرد.
بیشتر بخوانید  مزایا و معایب خودروی برلیانس H۳۳۰

قسمت A

قسمت ای در بی‌سی ام به پایه‌های ورودی سوکت ها متصل می‌شود. در واقع این قسمت، بخش هوشمند سیستم به شمار می‌ رود و نقش یک کامپیوتر کوچک را ایفا می‌ کند که این کامپیوتر دارای CPU شانزده بیتی، I/O ، حافظه ROM و RAM بوده و حتی از همه این ها مهم‌ تر نرم‌ افزاری است که به کمک آن می‌توان ویژگی‌ها را تغییر داد. به‌ صورت پیش‌ فرض کارخانه برلیانس در هنگام تولید خودرو این نرم‌ افزار را بر روی حافظه BCM قرار می‌ دهد. به کمک این نرم‌ افزار عملکرد صحیح سیستم الکتریکی خودرو کنترل می‌ شود.

مثلاً وقتی امکان شیشه عقب در خودروهای برلیانس روشن می‌ شود و یا فشار دادن دکمه شیشه بالا بر در این حالت نرم‌ افزار دستورات مهم و لازم به واسطه سنسورها به شکل الکتریکی به بخش موردنظر منتقل می‌ شود. توجه داشته باشید که در برخی از خودروهای پیشرفته دیگر نیز وقتی خودرو در حالت هشدار قرار می‌ گیرد، برق خودروها را قطع می‌ کند.

قسمت B 

در قسمت B از قطعه بی‌ سی ام یک مدار جریان بالا یا مدار قدرت به‌ همراه یک مجموعه رله وجود دارد. این بخش جایگزین جعبه رله‌ ها و رله‌ های پراکنده بوده که در همه انواع خودروهای برلیانس موجود می‌ باشد.

قسمت C

در قسمت C یکسری فیوزهای حفاظتی موجود هستند. از نظر شکل ظاهری این فیوزها شبیه یکدیگر بوده ولی از لحاظ آمپر و رنگ متفاوتند. همچنین محل جای‌ گذاری و تعداد فیوزها بر اساس آپشن با یکدیگر تفاوت دارد‌. در هر صورت فیوزهای ۱۵ آمپری به رنگ آبی، فیوزهای ۲۰ آمپری به رنگ زرد، فیوزهای ۳۰ آمپری به رنگ سبز، فیوزهای ۴۰ آمپری به رنگ نارنجی هستند. بخش C نیز درست مانند قسمت B به‌ صورت خارجی در روی جعبه‌ های کنار BCM و دیگری در کنار FCM قرار می‌ گیرند.

کاربرد قطعه BCM یا سیستم کنترل مرکزی در برلیانس
سیستم کنترل مرکزی در برلیانس

وظایف قطعه BCM یا سیستم کنترل مرکزی در برلیانس

همان‌ طور که احتمالاً تا الان متوجه شده‌ اید این قطعه وظیفه کنترل بخش‌های مختلف خودرو را برعهده دارد که برخی از آن‌ ها را در ادامه ذکر می‌ کنیم:

  • مجموعه چراغ و راهنما؛
  • مجموعه برف‌ پاک‌ کن و کار آن؛
  • مجموعه شیشه بالابر؛
  • ریموت کیلس خودرو.

در آخر

شما می‌ توانید لوازم یدکی برلیانس را به‌ صورت آنلاین از سایت آسا یدک خریداری نمایید. همچنین اگر تجربه خرید از این سایت را دارید می‌ توانید تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now