فتح آن سوی دیوار چین
چینی ها در صنیع مختلفی زبانزد خاص و عام هستند. و گاهی هم به دستگاه کپی جهان شناخته می شوند. دنیا همیشه در حال تکامل و پیشرفت است. و کشور هایی که در حال کار و تلاش هستند پیروز رقابت های صنعتی و مالی خواهند بود. پس چین هم وارد عرصه های مختلفی که منظور نظر ما خودرو سازی است، شد.
دهه 50 قرن نوزدهم میلادی آغاز صنعت خودروسازی چین محسوب می شود. یعنی در زمان حاکمیت شوروی بر دنیا که در ابتدای راه به چینی ها برای ساخت کارخانه های خود کمک شایانی کرد. و تا 30 سال آینده یعنی تا سال 1980 میلادی تنها 100 تا 100 هزار دستگاه در سال در چین تولید می شد. ولی با پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری ربات ها در صنعت خودروسازی. چین تا سال 1992 توانایی تولید بیش از یک میلیون دستگاه در سال را پیدا کرد.
ورود چین در سال 2001 به سازمان تجارت جهانی نقطه ی عطفی در صنعت خودروسازی چین نیز بوده است. چرا که باعث پیشرفت هر چه بیشتر این صنعت شد. تا این سال چین توانست به تولید 2 میلیون دستگاه در سال برسد. که رقمی مناسب به شمار می آمد. از سال 2002 تا 2007 میزان تولید خودروهای چینی به 21 درصد در سال افزایش یافت. که این پیشرفت باعث شد از سال 2008 تاکنون، چین را به عنوان بزرگترین صنعت خودروسازی جهان بر اساس تعداد خودروی تولید شده در سال رسید.
شرکت های چینی بسیاری در صنعت خودروسازی مشغول تولید و فعالیت هستند. ولی 4 نام بسیار به چشم می خورند. اصطلاحا به این 4 شرکت « 4 بزرگ » می گویند.
- دانگ فانگ موتورز ( بزرگترین شرکت خودروسازی در جمهوری خلق چین )
- سایک موتورز ( Shanghai Automotive Industry Corporation یا SAIC )
- گروه فاو ( FAW Group )
- چانگان موتورز
- برلیانس اتو
- جیلی
- چری Cherry
- جی ای سی یا جک JAC
به گزارش آسا یدک پیشبینی می شود. که تا سال 2030 صنعت خودرو سازی چین به تولید بیش از 500 میلیون خودرو در سال هم برسد. که رقمی فوق العاده بزرگ و عظیم است. صنعت خودروسازی در چین تاجایی پیشرفت کرد. بسیاری از این شرکت های بزرگ دفتر هایی در سرتاسر دنیا اللخصوص آمریکا، آلمان، فرانسه و همچنین کشور عزیزمان ایران هم تاسیس کرده اند. و در حال صادرات و درآمدزایی می باشند.
در ادامه با تعدادی از شرکت های بزرگ خودروسازی چینی که در ایران هم فعالیت دارند آشنا خواهیم شد. پس با آسا یدک همراه باشید.