رفع صدای کمک فنر‌ برلیانس سری 320 و 330

رفع صدای کمک فنر‌ برلیانس سری 320 و 330

در ماشین‌ های چینی صدای کمک‌ فنر خودرو یکی از اجزای جدا نشدنی از آن‌ ها می باشد که در مورد کمک‌ فنر برلیانس نیز این‌ موضوع صدق می‌ کند و بسیار آزار دهنده است. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی رفع صدای کمک فنر‌ برلیانس سری 320 و 330 بپردازیم.

نقش کمک فنر در خودرو چیست؟

پیش‌ از هر چیزی لازم است با بخش کمک فنر و سیستم تعلیق خودرو آشنا شوید. در هر خودرویی یکی از مهم‌ ترین قسمت‌ ها مربوط به سیستم تعلیق است. در این سیستم یکسری اجزا مانند فنرها، کمک فنرها، سیبک و غیره وجود دارند که وظیفه آن‌ ها اتصال چرخ‌ ها به یکدیگر و بدنه و همچنین مدیریت ارتباط بین خودرو و جاده است. البته لازم به ذکر است که سیستم تعلیق وظایف دیگری از جمله هدایت خودرو، ترمز و توقف خودرو، شتاب گرفتن آن را نیز شامل می‌ شود.

علاوه‌ بر تمام مواردی که ذکر شد سیستم تعلیق باید در کنار تحمل وزن خودرو، ضربه‌ هایی که از سطح جاده به خودرو وارد می‌ شود را جذب کرده و از طریق تبدیل به ارتعاش آن‌ ها را کنترل نماید. هندلینگ خودرو و یا همان فرمان‌ پذیری و پایداری خودرو نیز مربوط به سیستم تعلیق می‌ شود و با آن رابطه مستقیم دارد و می‌ تواند بر نرمی سواری و کیفیت رانندگی اثرگذار باشد.

رفع صدای کمک فنر‌ برلیانس سری 320 و 330
کمک فنر‌ برلیانس سری 320 و 330

همان‌ طور که گفته شد سیستم تعلیق از اجزای مختلفی تشکیل شده‌ است که در تمامی سیستم‌ های تعلیق خودروهای مختلف مشترک هستند و اگر سیستم تعلیق به‌ خوبی عمل نکند براثر ضربات وارد شده از جاده به خود را قطعات خیلی زود مستهلک‌ شده و از بین خواهند رفت.

کمک‌ فنر نقش ویژه‌ ای را در سیستم تعلیق ایفا می‌ کند. کمک‌ فنر یک قطعه مکانیکی بوده که وظیفه دارد نوسانات را کنترل نماید. به‌ همین خاطر در نزدیکی چرخ های خودرو نصب می‌ شود. در واقع کمک‌ فنر به‌ صورت مستقیم بر روی افزایش و کاهش عمر اثر دارد. زیرا میزان حرکت فنر و ارتعاشات وارده بر روی کمک‌ فنر می‌ باشد. لازم به ذکر است که کمک‌ فنر از یک‌ سو به شاسی وصل شده‌ است و از سوی دیگر به سیستم تعلیق خودرو متصل است.

وقتی یک نیرو به فنر وارد می‌ شود، فنر به حالت فشرده در می‌ آید و مقداری انرژی را در خود ذخیره می‌ کند. پس‌ از این‌ که فنر رها شد این انرژی آزاد می‌ شود و دقیقاً در این حالت کمک‌ فنر با تبدیل انرژی جنبشی ناشی از ضربه یا ارتعاش به اشکال دیگر انرژی تمامی ارتعاشات را به‌ خوبی مدیریت می‌ کند. حالا اگر در خودرو کمک‌ فنر وجود نداشته باشد و این نوسانات میرا نشوند؛ کنترل خودرو از اختیار راننده خارج شده و دیگر احساس نرمی و راحتی سواری را نخواهد داشت. بنابراین اگر مشکلی برای کمک‌ فنر به وجود آید باید هر چه سریع‌ تر باید رفع شود. اغلب مشکلاتی که به وجود می‌ آیند موجب ایجاد صداهای آزار دهنده می‌ شوند که راننده خیلی سریع می‌ تواند متوجه آن شود و باید در کمترین زمان ممکن خودرو را به تعمیرگاه‌ های مجاز منتقل نماید.

بیشتر بخوانید  آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک

صدای قیژ قیژ کمک فنر برلیانس سری 320 و 330

در خودروهای برلیانس هنگام عبور از دست‌ انداز و همچنین پستی و بلندی ها به‌ خاطر ارتفاع کم خودرو و برخورد منبع اگزوز با زمین یک‌ صدای آزار دهنده قیژ قیژ کمک‌ فنر به وجود می‌ آید. این صدا زمانی شنیده می‌ شود که تعداد سرنشینان خودرو از ۳ نفر بیشتر باشد.

راهکار برای رفع این صدا در کمک فنر برلیانس سری 320 و 330

اگر به ۲ روش زیر عمل کنید می‌ توانید این مشکل را برطرف کرده و به کارایی آن کمک کنید:

تعویض کمک فنر: برای آن که قسمت عقب ماشین در هنگام عبور از دست‌ انداز صدا ایجاد نکند شما باید کمک خودرو را از حالت خوابیده و اسپرت خارج کنید.

دست‌ اندازها را به آرامی رد کنید: این روش به خودرو کمک می‌ کند تا در طولانی‌ مدت آسیب نبیند ولی کاربرد چندانی ندارد.

صدای ساییده‌ شدن کمک فنر برلیانس سری 320 و 330

اتومبیل برلیانس در سیستم تعلیق دارای یک لول فنر مجزا است. ممکن است این لول فنر در جای خود لقی داشته‌ باشد و به همین خاطر صدای ناخوشایندی ایجاد کند. در برلیانس اگر برای تعمیر فنر لول را داخل شیلنگ مقاومی قرار دهند باعث کاهش فشار وارد شده به فنر لول خواهد شد و همچنین موجب کمتر شدن صدای کمک‌ های خودرو می‌ شود. دقت کنید که توسط جلوبندی‌ ساز باید عملیات قرار دادن شیلنگ صورت گیرد.

رفع صدای کمک فنر‌ برلیانس سری 320 و 330
کمک فنر‌ برلیانس

در آخر

تمامی راهکارهایی که در این مقاله بررسی شد موجب نرمی خودرو در زمان عبور از دست‌ اندازها و سرعت‌ گیرها می‌ شود. یکسری از فروشندگان غیرمجاز لوازم‌ یدکی خودرو اقدام به فروش لوازمی نظیر لاستیک‌ های غیر استاندارد می‌ کنند که همه این‌ ها می‌ تواند آسیب‌ های جدی به خودرو و همچنین سیستم فنر و تعلیق آن برساند. اما در کنار تمامی این‌ ها حتی می‌ تواند مصرف سوخت خودرو را نیز دو برابر کند. توجه داشته باشید که حتما تمامی بررسی‌ های لازم را به یک مکانیک متخصص بسپارید.

لوازم‌ یدکی برلیانس را حتما از فروشگاه‌ های معتبر تهیه نمایید. مجموعه آسا یدک عرضه‌ کننده لوازم‌ یدکی خودرو است که می‌ توانید با خیال راحت به‌ صورت آنلاین از همین سایت لوازم مصرفی مورد نیاز خود را تهیه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now