علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو

موتور خودروهای پیشرفته امروزی از بخش‌ ها و قطعه‌ های مهمی تشکیل شده‌ است که همه آن‌ ها با هم در تعامل هستند و این تعامل میان آن‌ ها جهت فعالیت درست، ایمنی و کارایی ضروری می‌ باشد. یکی از این بخش‌ های بسیار مهم که به‌ تنهایی کاربرد خاصی ندارد ولی در ارتباط با دیگر قسمت‌ ها شرایط مناسب جهت احتراق را تنظیم می‌ نماید، سنسور میل سوپاپ یا میل بادامک می‌ باشد. در ادامه این مطالب قصد داریم درباره این سنسور و اهمیت آن در خودروی آریو و علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو و نیز علل خرابی آن صحبت کنیم.

مروری بر کاربرد سنسور میل سوپاپ

برای آن که بدانید سنسور میل سوپاپ دقیقاً چه عملی را انجام می‌ دهد ابتدا باید بگوییم خود میل سوپاپ چه وظیفه‌ ای در خودرو به‌ عهده دارد.

موتورهای احتراق داخلی برای آن که به‌ درستی فعالیت کنند به مقدار معینی از هوا، سوخت و جرقه احتیاج دارند. این سه مورد باید در زمان مناسب و به میزان مناسب جهت احتراق کامل و مؤثر در دسترس قرار بگیرند. چنان چه زمان‌ بندی درست تنظیم نباشد و یا این‌ که یکی از قطعه‌ ها به درستی عمل نکند، امکان ندارد احتراق رخ دهد. این کار را سنسورهای گوناگون بر عهده دارد.

درواقع این سنسورها با واحد کنترل الکترونیکی (ECU) که رایانه اصلی خودرو می باشد، ارتباط دارند. آن ها در لحظه مناسب فعال می‌ شوند و اجزا یا شرایط لازم جهت احتراق را کنترل می نمایند. اگر مشکلی به وجود آید و یا یک قطعه خراب شده باشد، سنسورها به واحد کنترل اطلاع می‌ دهند تا شما را از وجود مشکل مطلع سازد.

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو
سنسور میل سوپاپ خودرو آریو

دو بخش از این اجزای بسیار حائز اهمیت، میل سوپاپ و میل لنگ می باشد. میل سوپاپ موقعیت سوپاپ‌ های ورودی و خروجی را کنترل می نماید و میل لنگ با خود پیستون‌ ها فعالیت می‌ کند.

سنسور میل سوپاپ موقعیت میل سوپاپ را تحت کنترل می گیرد و اطلاعات مرتبط به باز بودن هر سوپاپ در یک سیلندر خاص را به واحد کنترل ارسال می نماید. این سنسور با سنسور میل لنگ ارتباطی بسیار نزدیکی دارد تا تصویر کامل‌ تری از وضعیت را به واحد کنترل ارائه نماید.

اطلاعات داده شده از این دو سنسور با هم نشان می‌ دهند که یک پیستون در مرکز بالایی تعبیه شده است و تأیید می‌ کند که سوپاپ‌ ها جهت رساندن هوا و سوخت در یک راستا قرار دارند یا خیر. به صورت کلی این دو سنسور با هم فعالیت می‌ کنند تا شرایط مناسب ورودی‌ ها، فشرده‌ سازی، احتراق و در نهایت اگزوز را نمایش دهند.

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو

اگر سنسور میل سوپاپ خودرو آریو مشکل پیدا کرده باشد، علائمی از خود بروز می‌ دهد که شما متوجه شوید مشکل از چیست. علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو عبارت‌ اند از:

۱. چراغ چک موتور روشن می‌ شود

زمانی که سنسور میل بادامک خراب شده باشد یا تازه شروع به خراب‌ شدن کرده باشد، نخستین موردی که این مشکل را به شما اطلاع می‌ دهد چراغ چک موتور می باشد. البته لازم به ذکر است که دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو بسیار زیاد هستند. با این‌ حال می‌ توان از مکانیک درخواست کرد با استفاده از ابزار اسکن کد خطا را تعیین نماید و تشخیص دهد که ایراد خودرو از چیست.

بیشتر بخوانید  لوازم یدکی خودروهای چینی - خرید لوازم یدکی با کیفیت

۲. مشکل در احتراق

زمانی که سنسور میل سوپاپ خودرو آریو خراب می‌ شود، سیگنال‌ های ارسالی به رایانه خودرو هم ضعیف خواهند شد. ممکن است این سیگنال آن‌ قدر ضعیف باشد که اجازه راه‌ اندازی خودرو را ندهد؛ زیرا جرقه‌ ای جهت احتراق صورت نمی گیرد که سیگنالی ارسال شود.

۳. تکان‌ های شدید در خودرو یا حرکت نوسانی

ممکن است در حال رانندگی با خودرو متوجه شوید موتور در بعضی مواقع قدرتش را بی علت از دست می‌ دهد و موجب ایجاد تکان‌ های شدید در خودرو می‌ شود یا برخی اوقات به‌ سمت جلو نوسان دارد، این ها یعنی سنسور میل سوپاپ خراب شده است. هر دو این موارد ذکر شده نتیجه تزریق میزان نامناسب سوخت به سیلندرها می باشد؛ زیرا ماژول کنترل قدرت (PCM) اطلاعات غلطی را از سنسور دریافت می نماید.

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو
سنسور میل سوپاپ

۴. توقف بی‌دلیل موتور

این که در زمان رانندگی ناگهان موتور خاموش شود یکی از مشکلات بدتر از این که ماشین روشن نشود، که دلیل آن این است که انژکتورهای سوخت اطلاعاتی در مورد این که باید سوخت را به سیلندرهای موتور تزریق نمایند دریافت نمی‌ کنند.

قطعا جدیت این موضوع را درک می کنید و می دانید که این وضعیت چقدر می‌ تواند خطرناک باشد.

۵. شتاب ضعیف

زمانی که سنسور میل سوپاپ دیگر کار نمی کند، خودرو نمی‌ تواند به خوبی شتاب بگیرد. این شتاب ضعیف هم به علت این است که انژکتورها سوخت را به‌ درستی تحویل نمی‌ دهند. لازم به ذکر است که شتاب ضعیف خودرو دلایل متعددی می‌ تواند داشته باشد؛ در نتیجه در کنار سایر موارد، سنسور میل سوپاپ را نیز بررسی نمایید.

۶. مشکل در تعویض دنده

یکی دیگر از علائم خرابی سنسور میل سوپاپ مشکل در تعویض دنده می باشد. در بعضی از مدل‌ های خودرو که سنسور میل سوپاپ آن ها دچار مشکل شده است، گیربکس قفل می شود و در یک دنده گیر می‌ کند. در چنین شرایطی دنده عوض نخواهد شد و تنها راهی که وجود دارد تا از آن دنده خارج شد این است که موتور را خاموش کرده، کمی صبر کنید و سپس دوباره ماشین را استارت بزنید. البته این روش به صورت موقت است و مشکل همچنان وجود خواهد داشت. بنابراین باید سنسور تعویض شود.

۷. مصرف بی‌ رویه سوخت

این مورد دقیقا برعکس وضعیتی است که سوخت کافی به موتور نمی‌ رسد. در این وضعیت سنسور میل بادامک نمی‌ تواند مقدار سوخت را به‌ درستی تنظیم نماید و به همین خاطر سوخت بیش‌ از اندازه به موتور وارد می‌ شود که موجب می‌ شود سوخت بیشتری مصرف شود.

در آخر

ما سعی کردیم در مطالب فوق ضمن معرفی سنسور میل سوپاپ، علائم خرابی سنسور میل سوپاپ خودرو آریو را بررسی نماییم. چنان چه در زمینه لوازم یدکی آریو نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می توانید با کارشناسان آسا یدک در ارتباط باشید.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now