خودرو آریو و برلیانس – بررسی ویژگی ها و مقایسه

مقایسه خودرو آریو و برلیانس

در سال های اخیر، واردات خودروهای چینی به ایران بیشتر از تولیدات کشورهای دیگر شد. این خودروها محبوبیت زیادی بین مردم به دست آوردند. قیمت مناسب تر خودرو چینی نسبت به خودروهای خارجی دیگر، آپشن های بیشتر و همچنین ظاهر زیبای آن ها دلیل این محبوبیت است. دو تا از پرطرفدارترین خودروهای چینی، خودرو آریو و برلیانس هستند. انتخاب بین این دو خودرو همواره یکی دوراهی های خریداران بوده است. به همین دلیل ما این مقاله را آماده کرده ایم تا ضمن بررسی ویژگی های این دو اتومبیل، آریو (زوتی) و برلیانس را با هم مقایسه کنیم. مطالعه این مقاله به شما در تصمیم گیری کمک می کند.

 


چرا آریو و برلیانس را مقایسه می کنیم؟

چه زمانی که مونتاژ و تولید خودروی آریو و برلیانس در ایران انجام می شد، چه حالا که تولید آن ها متوقف شده است، این دو خودرو از لحاظ قیمت و بسیاری از آپشن ها به هم نزدیک بودند. به طوریکه همچنان رقابت تنگاتنگی برای خرید آن ها وجود دارد. از این رو، مقایسه این دو خودرو به لحاظ ظاهری و فنی می تواند مفید باشد.

 


تاریخچه خودروی برلیانس

شرکت برلیانس آتو در سال 1992 در چین توسط یانگ رونگ تاسیس شد. این شرکت تا 10 سال بعد، فقط مینی بوس تولید می کرد. تا اینکه در سال 2003، قراردادی با BMW برای مونتاژ خودروها امضا کرد. این شرکت علاوه بر بی ام و، خودروهای ایتال دیزاین، تویوتا، پورشه و میتسوبیشی را نیز مونتاژ می کند. به طوری که در سال 2013 به عنوان ششمین تولید کننده خودرو در چین شناخته شد.

در ایران نیز خودروی برلیانس H330 و H320 در خط مونتاژ شرکت پارس خودرو قرار گرفت.

 


معرفی خودرو برلیانس

خودرو برلیانس مونتاژی از خودروهای آلمانی BMW است و به لحاظ ظاهری از بی ام و کپی برداری شده است. این خودرو در دو مدل مختلف وجود دارد:

  • برلیانس H330 (صندوق دار)
  • برلیانس H320 (هاچبک)

برخلاف خودروهای چینی دیگر که معمولا ظاهر آن ها از کیفیتشان بهتر است، برلیانس در رعایت هر دو این اصول موفق بوده و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

 


ویژگی های ظاهری برلیانس:

طراحی این خودرو جوان پسندانه و اسپرت است. فرم ستون ها، خطوط سر تا سری در نمای جانبی، طراحی زیبای دستگیره ها و همچنین طراحی خاص چراغ جلوی H330 به طوری که لوگو برلیانس در انعکاس دهنده نور هک شده است، ظاهری مدرن و زیبایی خلق کرده است.

کابین برلیانس بسیار ساده طراحی شده و صندلی های آن برای مسافت های طولانی نسبتا راحت هستند. جالب است بدانید کیفیت آپشن های ظاهری و فنی آریو و برلیانس در وضعیت مشابهی قرار دارند.

 


ویژگی های فنی خودرو برلیانس

موتور برلیانس در دو مدل cc1500 و cc 1650 می باشد که نشان دهنده قدرت های متفاوت این خودرو است. همچنین گیربکس برلیانس در دو مدل اتوماتیک و دستی (دنده ای) تولید می شود که از لحاظ قیمتی این دو مدل را تحت تاثیر قرار می دهد. پیشرانه 4 سیلند برلیانس با حجم 1498 cc ، در دور موتور 5800 دور در دقیقه، 103 اسب بخار قدرت و در دور موتور 3800، گشتاور 138 نیوتن متر ارائه می دهد.

خودرو برلیانس یک ماشین با کاربردهای شهری است که می توان گفت چشم اندازی اقتصادی دارد. این خودرو از موتوری تحت لیسانس میتسوبیشی موتورز بهره مند است و گیربکس خوبی با آن جفت شده است.

 


بررسی نقاط مثبت و منفی برلیانس اتوماتیک و دنده ای:

ویژگی های مثبت Brilliance:

  • طراحی مدرن و جوان پسندانه
  • قیمت مناسب و رقابتی نسبت به خودروهای وارداتی
  • کابین جادار
  • مصرف سوخت مناسب
  • اتوماتیک و دنده ای

 

ویژگی های منفی Brilliance:

  • شتاب ضعیف
  • بازار خرید و فروش کم رونق
  • لوازم یدکی نسبتا گران قیمت. (برای خرید لوازم یدکی برلیانس با قیمت مناسب کلیک کنید.)
  • کشش ضعیف موتور
  • کیفیت ساخت متوسط

 


تاریخچه خودروی آریو سایپا S300

شرکت زوتی در سال 2005 توسط Zotye Holding Group تاسیس شد. این شرکت تا قبل از این، به صادرات قطعات خودرو مشغول بود. اما به منظور استفاده از بازار قوی خودرو در چین، تولید خودروی خود را آغاز کرد. همچنین به دلیل اعتبار قوی که داشت، قراردادهای ففروش در 10 کشور مختلف ایجاد کرد. استراتژی تولید محصولات زوتی، کپی برداری و مونتاژ خودروهای هیوندای، تویوتا و… است.

بیشتر بخوانید  لنت ترمز مناسب برلیانس

سال 2014 در ایران، شرکت سایپا با این خودرو ساز چینی همکاری خود را آغاز و امتیاز مونتاژ خودرو Z300 زوتی را دریافت کرد. نام این خودرو، بعدها به S300 و سپس به آریو تغییر داده شد.

 


معرفی خودروی آریو زوتی

آریو محصول شرکت زوتی چین است که در ایران، تعداد بالایی از آن به عنوان تاکسی های مدرن (مثل تاکسی های فرودگاهی) تولید شد. این خودرو به لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به تویوتا آلیون 2007 دارد و از نظر طراحی و قیمت بسیار مناسب تر از سایر خودروهای وارداتی است.

 


ویژگی های ظاهری سایپا آریو

همانطور که قبل تر گفتیم، طراحی این خودرو از تویوتا آلیون کپی برداری شده است. بنابراین ظاهری زیبا اما نسبتا قدیمی دارد. طراحی بدنه آریو بسیار ساده، شیک و کلاسیک است. چراغ های آریو بسیار زیبا و هوشمندانه طراحی شده اند. همچنین چهار خط کرومی به پنجره آن زیبایی خاصی داده است. در نمای جلویی و جانبی آریو نیز می توانید ویژگی های ظاهری تویوتا را ببینید.

جالب است بدانید لوگوی آریو در ابتدا آرم زوتی بود اما با گذشت زمان، توسط شرکت سایپا به لوگوی سایپا تغییر کرد.

کابین خودرو آریو جلوه لوکس و زیبای تویوتا را دارد با این تفاوت که شرکت سایپا، طی فرآیند تغییر Z300 به آریو، برخی آپشن های آن را حذف کرد. مثلا کنترل های سیستم صوتی روی فرمان برداشته شد. ولی همچنان فضای آرامش بخش و راحتی برای سرنشینان و راننده دارد.

 


ویژگی های فنی خودرو آریو S300

موتور آریو نیز مانند برلیانس، توسط میتسوبیشی موتورز طراحی شده است که تکنولوزی نسبتا به روزی دارد. این پیشرانه ی 4 سیلندر 1.6 لیتری توسط یک گیر بکس 4 سرعته (اتومات) به چرخ های جلو منتقل می شود. پیشرانه آریو با 1590 cc حجم، قابلیت تولید 120 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور را دارد.

این خودرو با 1400 کیلوگرم وزن، جزو ماشین های سنگین به حساب می آید و این موضوع در کنار قدیمی بودن گیربکس، باعث عملکرد ضعیف آن در سربالایی ها می شود. مانند برلیانس، آریو نیز در دو مدل اتومات و دنده ای در بازار وجود دارد.

 


بررسی نقاط مثبت و منفی آریو زوتی اتوماتیک و دنده ای:

ویژگی های مثبت آریو:

  • پلتفرم تویوتا
  • کابین جادار
  • طراحی کلاسیک مناسب خانواده
  • کابین جادار
  • سواری نرم
  • متریال نسبتا با کیفیت تر در کابین

 

ویژگی های منفی آریو:

  • شتاب و کشش ضعیف
  • قطعات یدکی کمیاب
  • تکان های عرضی زیاد
  • بازار خرید و فروش کم رونق

 


مقایسه ویژگی های خودروی آریو و برلیانس:

یکی از ویژگی های مشترک آریو و برلیانس، قیمت مناسب آن ها و کپی برداری در طراحی است. قیمت و طراحی زوتی باعث شد تا سایپا نمونه شخصی سازی شده این خودرو را وارد بازار کند. اما برلیانس چون زودتر معرفی و شناخته شده بود، در خرید فروش سهم بیشتری نسبت به آریو به خود اختصاص داد. همچنین آریو در ابتدا به عنوان تاکسی مدرن در ایران معرفی شد، که این موضوع به نوبه خود به خرید و فروش آریو لطمه زد.

از موارد دیگری که در خرید این دو خودرو مهم است، تامین لوازم یدکی خودرو آریو و برلیانس است. لوازم یدکی و موتوری این دو خودرو به شدت مورد مقایسه قرار داده می شوند. برای خرید لوازم یدکی آریو کلیک کنید.

طراحی ظاهری برلیانس اسپرت و مدرن است و به دلیل تنوع مدل ها، سلایق رده های سنی مختلفی را در برمی گیرد. درحالیکه آریو بسیار کلاسیک طراحی شده است.

در خصوص طراحی کابین، کیفیت متریال به کار رفته برای آریو از برلیانس بهتر است. اما فضای داخلی برلیانس بزرگتر و مناسب تر است. همچنین نسخه فول آپشن S300 به مانیتور لمسی مجهز است، درحالیکه برلیانس اینطور نیست.

 


آریو بهتر است یا برلیانس؟

هر دو خودروی آریو و برلیانس ، خودروهای چینی در رده متوسط هستند که از ویژگی های فنی تقریبا یکسانی برخوردار هستند. بنا بر مطالبی که در این مطلب گفته شد، شما می توانید انتخاب خوبی بین خودروی اریو و برلیانس داشته باشید. در خصوص تامین لوازم یدکی آریو و لوازم یدکی برلیانس هم جای نگرانی نیست. شما می توانید با کلیک کرن روی لینک مورد نظر، خرید خود را از فروشگاه معتبر آسا یدک با قیمت مناسب انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now