نکات لازم برای خرید بوش طبق های خودرو برلیانس

نکات لازم برای خرید بوش طبق های خودرو برلیانس

 در این مقاله ما قصد داریم نکات لازم برای خرید بوش طبق های خودرو برلیانس را بررسی کنیم. اگر شما نیز صاحب یک خودروی برلیانس هستید در ادامه همراه ما باشید تا برای خرید بوش طبق این خودروها اطلاعات ضروری را کسب نمایید. ابتدا برای درک عملکرد بوش طبق خودروی برلیانس، لازم است با سیستم تعلیق یا همان فنربندی خودرو آشنا شوید.

نکات لازم برای خرید بوش طبق های خودرو برلیانس
بوش طبق خودرو برلیانس

 سیستم تعلیق خودرو چیست؟

 یک لحظه به این فکر کنید که بدون سیستم تعلیق قرار است رانندگی کنید! حتی فکرش هم عذاب‌ آور است. بسیاری از ضربه‌ های ناگهانی و ارتعاشاتی که به اتاقک خودروی برلیانس وارد می‌ شود، توسط همین سیستم تعلیق کنترل خواهد شد و دیگر این ضربه‌ ها به سرنشینان خودرو وارد نمی‌ شود. به‌ همین خاطر حتی رانندگی‌ های طولانی‌ مدت در جاده‌ های پرفراز و نشیب نیز لذت بخش می‌ شود. در واقع سیستم تعلیق خودرو یا همان فنربندی از قطعه فنربندی شده، قطعه فنربندی نشده، کمک‌ فنر، ستون نگهدارنده، چرخ‌ های خودرو و غیره تشکیل شده‌ است و می‌ تواند در ناهمواری‌ های موجود در سطح جاده از نوسانات آزاردهنده جلوگیری نمایند.

 با این‌ که سیستم تعلیق وظیفه بهینه‌ سازی و حفظ کنترل اتومبیل و تا حد زیادی کاهش نوسانات مسیر را برعهده دارد، ولی وظیفه دیگر آن کنترل مناسب و مسیردهی به خودرو می‌ باشد. اگر در سیستم تعلیق اختلالی به وجود آید یا طراحی آن مناسب نباشد، خودرو دچار آسیب می‌ شود و در عملکرد و کنترل مشکل پیدا می‌ کند. اگر سیستم تعلیق در خودرو وجود نداشته باشد، قطعاً فشار و سروصدای زیادی به وجود می‌ آید و تمامی نوسانات به اتاق اتومبیل وارد می شود و سرنشینان را اذیت می‌ کند.

 بوش طبق چیست؟

 بخش‌ های مختلفی در خودروهای برلیانس وجود دارد مثل سیلندرها، سیستم تعلیق خودرو، اکسل عقبی و غیره که از بوش برای آن‌ ها استفاده می‌ شود. به‌ طور کلی می‌ توان گفت بوش یک کنترل کننده ارتعاشی به شمار می‌ رود که هدف آن ایجاد مرز بین اجزای مختلف خودرو برلیانس بوده و می‌ تواند انرژی متحرک را به بخش‌ های مختلف کمتر منتقل کند. با توجه به کاهش این انتقال انرژی، سرنشینان و راننده خودرو هیچگونه نوسانی را احساس نمی‌ کنند.

 عناوین و اسم‌ های بوش ها نسبت‌ به کارایی، محل قرار گیری در خودرو و همچنین ظاهر فنی مشخص می‌ شود. جالب است بدانید که بوش طبق، به بوش سیستم تعلیق خودرو گفته می‌ شود. با این‌ که موارد متعددی می‌ توانند ارتعاشات موجود در خودرو را کاهش دهند، اما بوش طبق در این امر نقش بسیار ویژه‌ ای دارد و تا حد بسیار زیادی می‌ تواند از نوسانات اضافی جلوگیری نماید.

قطعات مختلفی در سیستم تعلیق خودرو برلیانس موجود هستند که بوش طبق یکی از این تجهیزات به شمار می‌ رود. به‌ طور کلی وظیفه بوش سیستم تعلیق اتصال قطعات مختلف در این سیستم است و به این خاطر استفاده می‌ شود که سروصدا و لرزش‌ های سیستم تعلیق را تا حد زیادی کاهش دهد و حذف کند. بنابراین در بخش‌ های مختلف خودرو بوش های متفاوتی با وظایف گوناگون وجود دارند. به‌ عنوان مثال بوش اکسل، بوش سیلندر یا بوش طبق سه نوع بوش مختلف هستند که هر کدام آن‌ ها از نظر کارایی، جنس و ظاهر با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. به‌ طور کلی می‌ توان گفت بوش طبق خودروی برلیانس کاملاً مشابه سیبک است و می‌ تواند قطعات مختلف را به یکدیگر متصل کند. با اینکه این دو شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما یک سری تفاوت‌ های عمده نیز در آن‌ ها موجود است؛ زیرا بوش‌ ها از لاستیک طبیعی یا اورتان هستند و حرکت آن‌ ها در یک‌ جهت است.

بیشتر بخوانید  ده روش افزایش عمر خودروهای برلیانس

در حالی‌ که سیبک دارای یک گوی فلزی متصل به بازو می‌ باشد و حرکات آن به‌ صورت دورانی است. با توجه به این حرکات دورانی دارد، پس می‌ تواند در جهت‌ های مختلف حرکت کند و چرخش چرخ‌ های خودرو را امکان‌پذیر نماید. به‌ طور کلی بوش ها دقیقاً شبیه مفصل در بدن انسان هستند و می‌ توانند از ضربه و آسیب به خودرو جلوگیری نمایند. همان‌ طور که می‌ دانید در جاده‌ ها دست اندازهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌ تواند باعث آسیب جدی به خودرو و خرابی بوش ها و سیبک شود. توجه داشته باشید که بخش‌ های پلاستیکی در این قطعات با وجود ضربه‌ های شدید و مداوم دچار آسیب خواهند شد.

نکات لازم برای خرید بوش طبق های خودرو برلیانس
بوش طبق

 انواع و جنس بوش طبق

 بنابر آنچه که گفته شد بوش طبق خودرو برلیانس اغلب از جنس پلی اورتان یا لاستیک طبیعی است که می‌ توانند مقاومت خوبی در برابر دما داشته باشند و به‌ خاطر خاصیت انعطاف‌ پذیری بسیار بالا تا حد بسیار زیادی از ضربات وارده بر خودرو می‌ کاهند. لازم به ذکر است که بوش های اورتان کشش کمتری در مقایسه با بوش های لاستیکی دارند که همین امر فرمان‌ پذیری خودرو را نیز تحت تأثیر قرار می‌ دهد.

 بوش لاستیک طبیعی

 طول عمر بوش‌ های لاستیک طبیعی به‌ خاطر ساختار ویژه و قابلیت کشسانی ایده آل است و می‌ توانند در برابر دمای پایین مقاومت بسیار مطلوبی از خود نشان دهند.

 بوش پلی اورتان

 این نوع بوش طبق خودروی برلیانس مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما دارد، ولی انعطاف‌ پذیری مطلوبی نسبت‌ به بوش‌ های پلاستیکی طبیعی نخواهند داشت. به‌ همین خاطر می‌ توانند فرمان‌ پذیری خودرو را تحت تأثیر قرار دهند. برای آنکه این نوع از بوش ها عملکرد مناسبی داشته باشند، لازم است با روغن یا گریس نرم شوند. با توجه به اینکه بوش ها تا حد زیادی سروصدا و آسیب به خودرو را کاهش می‌ دهند؛ بنابراین شبیه به یک نویزگیر عمل می‌ کنند. با این اوصاف اگر در یک خودرو با مشکلاتی چون لرزش و سروصدای زیاد مواجه شویم ابتدا لازم است بوش طبق آن مورد بررسی قرار بگیرد.

 در آخر

 ما سعی کردیم در مطالب فوق نکات لازم برای خرید بوش طبق های خودرو برلیانس را بررسی کنیم تا شما با اطلاعات جامع تری نسبت‌ به خرید اقدام نمایید. لازم به ذکر است که تمامی لوازم یدکی برلیانس را می‌ توانید با بهترین کیفیت و مناسب‌ ترین قیمت از سایت آسا یدک تهیه کنید.

 

بيشتر بخوانيد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now