چگونه عمر تیغه برف پاک کن برلیانس را افزایش دهیم؟

چگونه عمر تیغه برف پاک کن برلیانس را افزایش دهیم؟

تیغه برف پاک کن برلیانس نیز مانند بسیاری از لوازم یدکی دیگر آن یک قطعه مصرفی به شمار می‌ رود. در خرید تیغه برف‌ پاک‌ کن زیاد کیفیت آن فرقی نمی‌ کند و شما هر کاری بکنید تمامی قطعات در برندهای مختلف به‌ مرور زمان کیفیت خودشان را از دست می‌ دهند. ولی باید گفت برف پاک‌ کن‌ های باکیفیت تقریباً عمر بیشتری دارند. اما اگر بتوانید یک سری نکات را رعایت کنید شاهد افزایش طول عمر برف‌ پاک‌ کن خواهید بود. اگر شما نیز دارنده یک خودروی برلیانس هستید پیشنهاد می‌ کنیم همراه ما باشید تا پاسخ سوال چگونه عمر تیغه برف‌ پاک‌ کن برلیانس را افزایش دهیم؟ را پیدا کنید.

اهمیت نگهداری و تقویت برف پاک کن

شاید فکر کنید که تقویت برف‌ پاک‌ کن یک کار غیرضروری بوده که هزینه‌ های زیادی را در بر دارد ولی باید بدانید که خراب بودن برف‌ پاک‌ کن و تمیز نکردن شیشه می‌ تواند ضررهای بسیار بیشتری را در شرایط بحرانی ایجاد کند. در واقع در هر خودرویی برف‌ پاک‌ کن یکی از مهم‌ ترین ابزار ایمنی به شمار می‌ رود که وجود آن در بسیاری از وسایل نقلیه اعم از خودروهای سواری و خودروهای سنگین و غیره بسیار ضروری می‌ باشد. در برخی فصول که بارندگی زیاد است حتما باید پیش‌ از رانندگی از سلامت برف‌ پاک‌ کن ها مطمئن شوید.

نحوه عملکرد برف پاک کن

به بیان ساده برف‌ پاک‌ کن قطعه مکانیکی الکتریکی می‌ باشد که می‌ تواند شیشه‌ های جلو ماشین را از باران و گرد و غبار و خاک پاک نمایند. البته در شیشه عقب و چراغ‌ های برخی خودروها هم نصب خواهد شد. برف‌ پاک‌ کن های اولیه کاملاً مکانیکی بودند و توسط یک اهرم در کابین به‌ صورت دستی حرکت کرده و کنترل می‌ شدند ولی امروزه نمونه‌ های مدرن‌ تری روی کار آمده‌ اند که کاملاً برقی و حتی به گرمکن و آبپاش و سنسورهای تشخیص باران نیز مجهز می‌ باشند.

چگونه عمر تیغه برف پاک کن برلیانس را افزایش دهیم؟
تیغه برف پاک کن

اجزای تشکیل‌ دهنده‌ برف پاک‌ کن

مدل‌ های گوناگونی که در خودروهای ایرانی استفاده می‌ شود خیلی پیچیده نبود نیستند. وظیفه اصلی برف‌ پاک‌ کن توسط ۲ قطعه مکانیکی انجام می‌ شود:

  • ترکیب موتور برقی و چرخ‌ دنده‌ ها
  • تیغه‌ های پاک‌ کننده
  • آب پاش
  • ساختار الکتریکی سیستم برف پاک کن
  • سنسورهای اپتیکال در نمونه‌ های مدرن

ساختار الکتریکی سیستم برف‌ پاک‌ کن به‌ طور کلی شامل دسته برف‌ پاک‌ کن، موتور برف‌ پاک‌ کن و مدار کنترلی و همچنین مجموعه پمپ و منبع شیشه‌ شور می‌باشد و همچنین در برخی خودروها سنسور باران نیز موجود است.

با توجه به فناوری که در ساخت خودرو به‌ کار رفته است مدار کنترل سیستم برف‌ پاک‌ کن می‌ تواند شامل چند رله‌ کنترلی در کنار یکدیگر و یا در قالب یک مدار تایمر درون دسته برف‌ پاک‌ کن یا خود موتور برف‌ پاک‌ کن باشد. مدار کنترلی در خودروهای مدرن به شکل یک قطعه خارجی وجود نداشته و به‌ طور یک نرم‌ افزار داخل یونیت سنسور باران و یا واحد کنترل مرکزی خودرو ذخیره می‌ شود.

بیشتر بخوانید  رفع صدای کمک فنر‌ برلیانس سری 320 و 330

در هنگام بارش برف تیغه‌ ها را به سمت بالا جمع کنید

برف‌ پاک‌ کن ها در برابر سرد شدن یا گرم شدن ناگهانی مقاومت خود را نسبتاً از دست می‌ دهد. زمانی‌ که برف بر روی تیغه‌ های برف‌ پاک‌ کن می‌ نشیند بعد از آن که خودرو روشن شد برف‌ ها آب شده و دوباره یخ می‌ زنند و هنگام استفاده ممکن است حتی تیغه شکسته شود.

پاک کردن شیشه یخ زده خودرو

پاک کردن شیشه یخ‌ زده با برف‌ پاک‌ کن کار اشتباهی است زیرا می‌ تواند عمر برف‌ پاک‌ کن را کم کند. هنگامی‌ که شیشه یخ‌ زده توسط برف‌ پاک‌ کن پاک می‌ شود، بین شیشه و تیغه اصطکاک ایجاد شده و تیغه برف‌ پاک‌ کن پاره خواهد شد.

از مواد شوینده استفاده کنید

زمانی‌ که بر روی تیغه‌ های برف‌ پاک‌ کن خاک نشسته، بهترین کار این است که با مواد شوینده آن را پاک کرد. زیرا گرد و خاک روی آن باعث اصطکاک بین تیغه و شیشه خودرو شده و می‌ تواند تیغه‌ برف‌ پاک‌ کن را خراب کند. علاوه‌ بر این بسیاری از فروشگاه‌ های لوازم خودرو به‌ صورت جداگانه محلول شیشه‌ شور خودرو را می‌ فروشند که شما می‌ توانید آن را خریداری کرده و در مخزن شیشه‌ شور خود بریزید. با این کار به تیغه‌ های برف‌ پاک‌ کن و بهتر شدن کیفیت کار آن‌ ها کمک خواهید کرد.

خودرو را زیر نور مستقیم خورشید پارک نکنید

نور مستقیم خورشید هم می‌ تواند لوازم بدنه خودرو را دچار خرابی و آسیب کند و تیغه‌ های برف‌ پاک‌ کن از این لوازم مستثنی نخواهد بود. نور مستقیم می‌ تواند خاصیت لاستیکی تیغه برف‌ پاک‌ کن را از بین ببرد.

چگونه عمر تیغه برف پاک کن برلیانس را افزایش دهیم؟
تیغه برف پاک کن برلیانس

وقتی شیشه خشک است از برف پاک‌ کن استفاده نکنید

برف‌ پاک‌ کن می‌ تواند باران، برف و مواد شوینده را از روی شیشه خودرو پاک کند. تیغه‌ ها برای زمانی‌ که شیشه خشک باشد اصلا مناسب نیست و زمانی که از آن‌ ها استفاده می‌ کنید صدای جیر جیر می‌ شنوید. این صدا نشان‌ دهنده‌ این است که پلاستیک تیغه‌ برف‌ پاک‌ کن در حال ساییده شدن است و بر روی شیشه خراش ایجاد می کند. بنابراین اگر قصد دارید به‌ غیر از زمان‌ هایی که برف یا باران می‌ آید و از برف‌ پاک‌ کن استفاده کنید باید حتما بر روی شیشه آب اسپری کنید.

در آخر

شما می توانید کلیه لوازم‌ یدکی برلیانس و همچنین تیغه برف‌ پاک‌ کن برلیانس را از مجموعه آسا یدک به‌ صورت آنلاین تهیه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now