آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک

آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک

آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ این سوال یکی از سوالات مطرح در زمینه خودروی آریو می‌باشد که ما قصد داریم در این مقاله به بررسی آن بپردازیم و تفاوت‌ های موجود میان خودرو آریو S300 و زوتی Z300 را برای شما شرح دهیم؛ پس اگر علاقه دارید در این‌ باره اطلاعات بیشتری بدست آورید در ادامه همراه ما باشید.

لازم به ذکر است که سایپا آریو S300 و زوتی Z300، سدان‌ هایی اقتصادی و مشابه یکدیگر می باشند که به وسیله سایپا به بازار کشور ما عرضه شده‌ اند. در واقع سایپا آریو که مدتی با کد S300 نیز معرفی می‌ شد، نمونه مونتاژی از زوتی Z300‌ می‌باشد. زوتی Z300‌ یک سدان اقتصادی چینی از شرکت تازه‌ وارد زوتی بوده که در مدت‌ زمان بسیار کوتاهی، به وسیله سایپا و فقط به‌ طور وارداتی به بازار کشورمان عرضه شد و به فروش رسید.

خودرو آریو سایپا و زوتی Z300 در یک نگاه بسیار شبیه بهم به‌ نظر می‌ آیند و البته وجود این تشابهات کاملاً طبیعی می‌ باشد. با این اوصاف مانند هر خودرو مونتاژی دیگری، تفاوت‌ هایی میان نمونه‌ وارداتی و نمونه‌ ساخت داخل آن وجود خواهد داشت.

معرفی آریو S300 اتوماتیک و زوتی Z300 اتوماتیک اولین بار در سال 2012 که شرکت نو پا زوتی از محصول جدید خود به نام زوتی Z300 رونمایی کرد. لازم به ذکر است که این خودرو مطابق با پلتفرم نسل اول تویوتا آلیون ‌(Toyota Allion) ساخته شده‌ است و از لحاظ ظاهری می‌ توان گفت یک کپی کامل از این خودرو محسوب می‌ شود. شایان به ذکر است که اغلب شرکت‌ های چینی مسیر خود را با کپی کاری از بزرگان صنعت خودرو آغاز نموده‌ اند و زوتی نیز از همین روش پیروی کرده‌ است.

آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک
زوتی Z300 اتوماتیک

جالب است بدانید که کمپانی زوتی در قسمت فنی از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر ساخت شرکت میتسوبیشی برای این خودرو بهره برده است. نتیجه ترکیبات شرکت زوتی یک خودروی کاملاً اقتصادی چینی بوده است که در رقابت با دیگر برندهای مشهور بازار چین، توانست جایگاه تقریباً خوبی را از آن خود نماید. امروز نیز نسل دیگر این خودرو با نام زوتی Z360 به بازار چین وارد شده‌ است که نسبت‌ به نسل اول تغییرات بسیار چشمگیری را تجربه کرده‌ است.

لازم به ذکر است که در سال 1393 شرکت سایپا توانست نمونه‌ های مشابه از این خودرو را وارد بازار کشورمان کند. به‌ همین خاطر در حال حاضر نیز نمونه‌ های وارداتی خودرو زوتی Z300‌ با مدل 2014 در بازار ایران موجود می‌ باشد. بعد از تجربه موفقیت‌ آمیز زوتی Z300، شرکت سایپا تصمیم گرفت تا انجام مونتاژ این خودرو را نیز آغاز نماید. جالب است بدانید که مونتاژ این خودرو در داخل کشور و همچنین تولید خودرو آریو قیمت تمام‌ شده این خودرو را به‌ شدت کاهش داد و به‌ همین خاطر کسانی که نمونه‌ های وارداتی زوتی Z300‌ را خریداری کرده بودند، زیان‌ های مالی بسیار زیادی را تجربه کردند. 

بیشتر بخوانید  بهترین نکات راهنمای خرید تسمه دینام خودرو آریو

در واقع باید گفت که خودرو آریو شرکت سایپا نسخه مونتاژی زوتی Z300‌ می باشد که در فاصله بین سال‌ های 1394 الی 1398 به وسیله بنیان توسعه صنعت خودرو سایپا (بن رو) به تولید رسیده است. بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات زوتی و سایپا در مورد تولید این خودرو، محصول جدید سایپا ابتدا با نام S300‌ و بعد هم با نام آریو به بازار وارد شد. آریو بعد از ورود به بازار داخلی، با خودروهایی مانند دنا از ایران‌ خودرو و برلیانس H330 از پارس ‌خودرو رقابت کرد که در مقابل هر دو حریف نتیجه را واگذار نمود. در آخر نیز تولید این خودرو به خاطر قطع ارتباط با شرکت چینی متوقف شد و آریو سایپا مانند برخی از محصولات چینی دیگر، به تاریخ پیوست.

مقایسه طراحی

همان‌طور که گفته شد نمای کلی خودرو زوتی Z300‌ نمونه کپی شده از نسل پیشین تویوتا آلیون می باشد. مدل های مونتاژی آریو نیز از لحاظ طراحی تفاوتی با زوتی Z300‌ ندارند و هر دو خودرو از طرحی قدیمی، اقتصادی و بهره‌ مند می‌ باشند. تفاوت در لوگوهای سازنده خودرو و اسم اتومبیل تنها تفاوت نسخه‌ های مونتاژی و وارداتی می‌ باشد.

لازم به ذکر است آریو S300 نسبت به رقیبی مانند تندر 90 ظاهر ظاهر بسیار زیباتری دارد و همچنین با وجود ترکیبی از چراغ‌ های کشیده جلو و عقب، ظاهری بسیار جذاب را به نمایش گذاشته‌ است. ظاهر این خودرو نسبت‌ به خودروی دنا نیز از هماهنگی به‌ مراتب بسیار بیشتری برخوردار می‌ باشد و به‌ طور کلی در ظاهر آن با ایده‌ های مختلف مواجه نمی‌ شویم. البته آریو مزایای ظاهری خود را به خودروی تویوتا آلیون مدیون خواهد بود.

مقایسه فنی

یکی از موارد دیگری که در مقاله آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ باید به آن پرداخته شود مقایسه فنی این دو خودرو می‌ باشد. هم درست مانند بخش طراحی در بخش فنی نیز تشابهات بسیار زیادی مابین زوتی Z300‌ و آریو S300 دیده می‌ شود. اغلب مدل‌های مونتاژی آریو S300 از قابلیت فنی مشترکی با خودرو زوتی Z300 برخوردار می باشند که عبارت است پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی و جعبه‌ دنده چهار سرعته اتوماتیک. پیشرانه این خودروها می تواند تا حداکثر 112 اسب‌ بخار قدرت و 151 نیوتن‌ متر گشتاور تولید نماید.

آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک
آریو S300 اتوماتیک

مقایسه آپشن ها و امکانات

مدل های وارداتی زوتی Z300 در یک سدان اقتصادی چینی در سال 2014، امکانات رفاهی ایده آلی را در خود دارد. نمایشگر پنج اینچی لمسی با دکمه‌ های کنترلی بر روی فرمان، همچنین سیستم صوتی با شش بلندگو، دوربین و سنسور عقب و سانروف قسمتی از امکانات زوتی Z300 وارداتی می باشند.

در آخر

ما سعی کردیم در مطالب فوق پاسخ سوال آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ را بدهیم. چنان چه قصد خرید لوازم یدکی آریو و یا نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید می توانید با کارشناسان آسا یدک در ارتباط باشید.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now