نکاتی درباره تسمه دینام چانگان

نکاتی درباره تسمه دینام چانگان

تسمه دینام چانگان نیز مانند سایر خودروهای دیگر عمل می‌ کند اما کسانی که مالک این خودرو هستند لازم است با نکات مربوط به این قطعه آشنا باشند. همان‌ طور که احتمالاً می‌ دانید تسمه های صنعتی دارای انواع گوناگونی نظیر تسمه تایم، تسمه تخت، تسمه وی شکل، تسمه شیاری و غیره هستند که هر کدام آن‌ ها می‌ توانند عملکرد خاصی را انجام دهند. بنابراین خرید یک تسمه مناسب برای خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌ باشد. برای انتخاب تسمه مناسب شما باید به یکسری پارامترها نظیر گشتاور برای انتقال، سرعت چرخش، نرخ تبدیل سرعت، فاصله مرکز، دما و شرایط روانکاری دقت داشته باشید تا بتوانید یک قطعه مناسب برای خودروی خود تهیه کنید. براي آشنايي با نکاتی درباره تسمه دینام چانگان در ادامه همراه ما باشيد.

 تسمه دينام چيست؟

 تسمه دینام یا تسمه پروانه یکی از قطعات بسیار مهم در خودروهای مختلف از جمله چانگان محسوب می‌ شود که می‌ تواند انرژی چرخشی موتور را به دینام منتقل نماید. دینام این انرژی مکانیکی و دورانی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و سپس برق مورد نیاز برای قطعات الکتریکی ماشین را تأمین می‌ کند. در برخی از خودروها تسمه پروانه فقط وظیفه انتقال انرژی به دینام را ندارد، بلکه در کنار آن نیز انرژی لازم برای تهویه مطبوع، واتر پمپ و پمپ فرمان هیدرولیک را تأمین می‌ نماید.

نکاتی درباره تسمه دینام چانگان
تسمه دینام

 علایم خرابی دینام در خودرو چانگان

 اگر تسمه دینام چانگان خراب شود یکسری علایم بروز می‌ کنند که تا شما را نسبت‌ به آن آگاه کنند:

  •  چراغ هشدار در بسیاری از خودروهای پیشرفته می‌ تواند مشکلات دینام را بروز دهد. این چراغ در صورت خرابی دینام روشن می‌ شود و راننده را مطلع می‌ کند.
  •  زمانی‌ که چراغ‌ های ماشین کم‌ نور شوند یعنی برق‌ رسانی به‌ صورت صحیح انجام نمی‌ شود بنابراین همین امر ناشی از خرابی دینام می‌ باشد‌
  •  خرابی دینام نیز می‌ تواند باعث خوابیدن باتری خودرو در ابتدای صبح شود.
  •  خرابی دینام با ایجاد صداهای غیرعادی از زیر کاپوت و همچنین استشمام بوی سوختن بالشتک‌ ها و ذغال ها بروز می‌ کند.

 عوامل مؤثر در خرابی تسمه دینام چانگان

  •  اگر تسمه دینام چانگان بیش‌ از حد شل یا سفت باشد.
  •  با پایان یافتن طول عمر مفید تسمه دچار پوسیدگی و پارگی می‌ شود.
  •  اگر بیش‌ از حد از دینام استفاده شود، سیم‌ پیچ‌ ها و بالشتک‌ ها می‌ سوزند.

 تسمه تخت

 یکی از انواع تسمه های صنعتی مربوط به تسمه تخت بوده که مثل تمامی تسمه‌ های دیگر سبب می‌ شود تا نیرو از یک پولی و شفت به یک پولی و شفت دیگر منتقل گردد. تقریباً ۹۸ درصد راندمان بهینه توسط تسمه‌ های تخت تأمین می‌ شود و برای بارهای کم می‌ توان از این نوع تسمه ها استفاده کرد. همچنین زمانی‌ که چیدمان پولی ها به شکل موازی می‌ باشد، تسمه‌ های تخت بهترین گزینه هستند؛ زیرا برای چرخش چندین پولی به‌ طوری‌ که تسمه خمیده شود عملکرد مناسبی دارد.

 مزایای تسمه تخت

  •  برای پولی های بزرگ باید از تسمه‌ های تخت پهن استفاده کرد؛ زیرا می‌ توانند در سرعت‌ های بالا انتقال قدرت را حداکثر ۳۷۳ کیلووات با سرعت ۵۱ متر بر ثانیه انجام دهند.
  •  این نوع تسمه های راندمان بسیار بهتری در مقایسه با تسمه‌ های وی شکل دارند و در واقع می‌ توانند بیش‌ از ۹۸ درصد راندمان به‌ همراه داشته باشند.
  •  عمر تسمه های تخت در مقایسه با تسمه‌ های وی شکل بسیار بیشتر است.
  •  حرکت تسمه های تخت به‌ صورت آرام انجام می‌ شود.
  •  با فاصله‌ ای زیاد از مرکز عملکرد مناسبی خواهد داشت.
بیشتر بخوانید  راهنمای استفاده بهینه از دنده اتومات برلیانس

 تسمه وی شکل

 یکی دیگر از انواع تسمه های صنعتی، تسمه‌ ای وی شکل است که مقطع آن به شکل ذوزنقه بوده و مثل هر تسمه صنعتی دیگر نیرو را از یک پولی و شفت به یک پولی و شفت دیگر منتقل می‌ کند. از تسمه‌ های وی شکل برای کولر و فرمان ماشین می‌ توان استفاده کرد. معمولاً در دوران پولی ها با سرعت متغیر، تسمه‌ های وی شکل نقش بسیار ویژه‌ ای دارند به‌ طوری‌ که قادرند چندین فاکتور مختلف مثل سرعت، کشش مناسب، تحمل بار به طول عمر بالا را داشته باشند.

 مزایای تسمه وی شکل

 با توجه به این‌ که مقطع تسمه وی شکل به شکل ذوزنقه است؛ بنابراین از لغزش جلوگیری می‌ کند و انتقال گشتاور را بهتر انجام می‌ دهد. تسمه‌ های وی شکل نسبت‌ به نوع تخت عرض کمتری داشته و به‌ همین خاطر فضای کمتری را اشغال می‌ نمایند. سرعت مناسب تسمه وی شکل بین ۳۰۰ تا ۲۱۳۰ متر بر دقیقه می‌ باشد.

 اگر لازم باشد انتقال قدرت بیشتری انجام شود، می‌ توان از چند تسمه‌ وی شکل استفاده کرد که به آرایش آن‌ ها پولی چند شیار گفته می‌ شود. همچنین لازم است بدانید که به تسمه‌ وی شکل، تسمه وی بلت نیز گفته می‌ شود که جنس آن از لاستیک یا پلیمر بدون الیاف بوده و می‌ تواند باعث افزایش استحکام شود.

نکاتی درباره تسمه دینام چانگان
تسمه دینام چانگان

 تسمه شیاری

 تسمه شیاری نیز یکی دیگر از انواع تسمه های صنعتی بسیار پرکاربرد می‌ باشد که با توجه به سطح تماس بیشتر با پولی انتقال قدرت به‌ صورت یکنواخت از یک پولی و شفت به یک پولی یا شفت دیگر انجام خواهد شد.

 مزایای تسمه شیاری

  •  انتقال به‌ صورت آرام با تنش پایدار انجام شود.
  •  انتقال نیرو دارای دامنه وسیعی می‌ باشد.
  •  این نوع تسمه دارای طول عمر طولانی نسبت‌ به سایر تسمه‌ های دیگر است و به‌ صورت انتقال بزرگ قابل‌ اجرا می‌ باشد.

 تسمه تایم

 تسمه تایم برای انتقال حرکت به‌ صورت دقیق استفاده می‌ شود. معمولاً از این نوع تسمه در خودرو برای تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ های خودرو استفاده می‌ شود. به کمک این تسمه‌ ها حرکت بدون کمترین لغزش انجام خواهد شد. معمولاً این تسمه‌ ها را از جنس‌ های مختلفی مثل پلی اورتان و جنس نئوپرن ساخته می‌ شوند. از جمله مزایای تسمه تایم می‌ توان به انتقال حرکت بدون لغزش اشاره کرد.

 در آخر

 ما سعی کردیم در مطالب فوق نکاتی درباره تسمه دينام چانگان كه بايد بدانید را بررسی کنیم و علاوه‌ بر آن‌ ها انواع تسمه را معرفی نماییم تا شما با آگاهی بیشتری برای خرید اقدام کنید. لوازم یدکی چانگان در سایت آسايدک موجود می‌ باشند و شما می‌ توانید تمامی قطعات مصرفی خودرو خود را به‌ صورت آنلاین از طریق همین سایت خریداری کنید.

 

بيشتر بخوانيد:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now