مقایسه خودروی چانگان با دنا – CS35 و دنا پلاس

چانگان و دنا

خودرو دنا پلاس، یک خودروی ایرانی ساخت شرکت ایران خودرو است که جزو جدیدترین ماشین های ایرانی به حساب می آید. دنا پلاس، نسخه ی فیس لیفت دنا است که البته پس از این، نسخه ی توربو نیز تولید شد و به بازار آمد. این خودرو نسبت به خودروهای چینی مانند چانگان، بازار خرید و فروش خوبی دارد. در این مقاله سعی داریم تا چانگان و دنا پلاس را در مقابل هم قرار دهیم و مقایسه کنیم تا بفهمیم دلیل پر طرفدار بودن دنا پلاس نسبت به چانگان چیست.

 

برای مطالعه ی مقالات مرتبط کلیک کنید: مقایسه خودروی چانگان و جک

 


معرفی خودروی چانگان و دنا پلاس

خودروی دنا پلاس، از نوادگان دور پژو 405 است! شرکت ایران خودرو پس از بارها ارتقا دادن پژو 405 که حدود 30 سال از طراحی آن می گذرد، نسل سمند را تولید و به بازار عرضه کرد. خودروی دنا، نسخه ی بسیار ارتقا یافته تر خودروی سمند است. ایران خودرو پس از مدتی فیس لیفت دنا یعنی دنا پلاس را وارد بازار کرد که با توجه به پیشینه ی سی ساله ی پژو 405، نمی توان گفت که دنا پلاس همان 405 با ظاهر جدید است. این خودرو واقعا پیشرفت های چشمگیری نسبت به خودروهای قدیمی این شرکت داشته است. البته دنا پلاس بر اساس استاندارد جهانی، یک فیس لیفت نیست. بلکه تقریبا خودرویی جدید در موازات دنا است.

خودروی چانگان CS35، ساخت شرکت خودروسازی قدرتمند چینی است که خودروهای تولیدی آن، کیفیت بالایی دارند. پس از اینکه قیمت خودوروهای وارداتی اروپایی و آمریکایی در ایران بالا رفت، خودروهای چینی و به ویژه چانگان، طرفداران بسیاری پیدا کردند. این محبوبیت به دلیل ظاهر زیبا و جوان پسندانه و همچنین آپشن های قوی چانگان است.

 


چرا خودروی دنا پلاس پر فروش تر از چانگان است؟

چانگان و دنا پلاس، دو خودروی پر فروش هستند که در بازار خرید و فروش خودرو در ایران، فروش دنا پلاس بیشتر از چانگان است. اما چه چیزی باعث می شود تا خودروی ایرانی دنا، نسبت به چانگان محبوب تر باشد؟ اولین دلیل، قیمت دنا پلاس است که با وجود قیمت دلار در تاریخ امروز، دقیقا نصف قیمت چانگان است. دلیل دوم بازار دست دوم بسیار خوب خودروهای ایرانی نسبت به خودروهای چینی است. سومین دلیل نیز دسترسی آسان عموم مردم به لوازم یدکی دنا پلاس، نسبت به لوازم یدکی چانگان است.

 

برای خرید لوازم یدکی خودروی چانگان CS35 کلیک کنید.

 


مقایسه مشخصات و طراحی ظاهری چانگان و دنا پلاس

دنا پلاس یک خودرو در کلاس سدان است. این خودرو طراحی نزدیک به سمند دارد. تا حدی که خط کناری بدنه ی دنا پلاس، شباهت بسیاری به بخش کناری خودروی سمند ایجاد می کند. اما خطوط تند و تیز و ظاهر تهاجمی آن باعث می شود تا چهره ای متفاوت تر نسبت به سمند پیر داشته باشد. همچین جلو پنجره ی دنا پلاس، نسبت به دنای معمولی، زیبایی چشمگیرتری دارد. خودروی دنا پلاس چراغ جلوهای زیبایی دارد که جذابیت چهره ی این سدان زیبا را بیشتر می کند.

نقاط منفی در طراحی ظاهری دنا پلاس، الهام گیری بسیار زیاد از سمند، و طراحی ناهماهنگ قسمت های پشت و دماغه ی ماشین است. این در حالی است که خودروی کراس اورر چانگان، طراحی ظاهری کاملا مستقل از خودروهای دیگر داشته و هماهنگی خوبی در بدنه ی آن به چشم می خورد. البته طراحی ظاهری دنا پلاس، جدیدتر از چانگان است. اما به هر حال، می شود گفت که هر دو خودروی چانگان و دنا پلاس، ظاهری قابل قبول دارند.

بیشتر بخوانید  بررسی کاتالیست چانگان CS۳۵

 


مقایسه کابین و طراحی داخلی چانگان و دنا پلاس

همانطور که در مقاله ی امکانات رفاهی و آپشن های چانگان خواندیم، کابین چانگان با الهام گیری از محصولات شرکت خودروسازی فورد طراحی شده است. فضای داخلی چاناگن برای مسافرت های خیلی طولانی بیش از 3 نفر، کافی نیست و ممکن است سرنشینان بلند قد صندلی های عقب را اذیت کند. همچنین فضای بار کافی برای بیش از سه نفر را ندارد.

اما دنا پلاس، با وجود ضخامت سقف که برای سان روف طراحی شده، کابین بزرگ تر و صندوق جا دار تری نسبت به چانگان شاسی بلند دارد. بنابراین، به راحتی می تواند مسافرت های خانوادگی را ساپورت کند. داشبور دنا پلاس زیبایی خاصی دارد که بخش میانی آن از هیوندای سوناتا وای اف الهام گرفته است. همچنین بخش هایی با طرح چوب در کابین دنا پلاس طراحی شده است که گرمای خوبی به فضای داخلی این خودرو می دهد. تمام این ها به علاوه ی فرمان چهار شاخه که کلیدهای کنترل و تنظیم روی آن قرار دارد، باعث می شود تا کابین خودروی دنا پلاس زیبایی خاص خود را داشته باشد.

بین چانگان و دنا، با توجه به جادارتر بودن دنا پلاس، این خودرو امتیاز ویژه ای می گیرد.

 


بررسی مشخصات فنی دنا پلاس در مقابل چانگان

  • مشخصات فنی چانگان CS35:

چانگان پیشرانه ای 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم 1.6 لیتر است که توان تولید 113 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور دارد. چانگان و دنا هر دو تیپ های اتوماتیک و دنده ای دارند که چانگان دارای گیربکس 4 سرعته اتوماتیک (و پنج سرعته دنده ای) است. این خودرو به سیستم Blue core مجهز است که باعث مصرف بهینه ی سوخت می شود. حداکثر سرعت این خودرو 180 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن 10 ثانیه است.

 

  • مشخصات فنی دنا پلاس:

دنا پلاس پیشرانه ای 4 سیلندر 1.7 لیتر با تنفس طبیعی دارد که قدرت خود را به کمک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (و پنج سرعته دنده ای) به چرخ های جلو منتقل می شود. این خودرو توان تولید 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را دارد. موتور این خودرو، پیشرانه ی ملی EFV است که در دورهای بالاتر تنفس بهتری را ارائه می کند. اما خالی از نقص نیست. اما عملکردی نرم تر نسبت به موتورهای هشت سوپاپ قدیمی دارد. شتاب صفر تا 100 خودروی دنا پلاس 13.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 189 کیلومتر بر ساعت است.

 


آپشن های چانگان و دنا پلاس

هر دوی خودروهای چانگان و دنا مجهز به سانروف، دی لایت، آینه های تا شوی جانبی، 4 ایر بگ، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ترمز ABS و EBD می باشند. اما در برخی از آپشن ها، چانگان از دنا پیشی می گیرد. مانند: ترمز BAS، صندلی قابل تنظیم راننده در 6 جهت، سیستم تعلیق و… . در برخی آپشن ها نیز دنا پلاس نسبت به چانگان برتری دارد. از جمله: قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، سیستم عیب یابی هوشمند مالتی پلکس و… .

 


جمع بندی

با توجه به امکانات و آپشن های چانگان و دنا پلاس، با وجود کمبودها و نقص های دنا پلاس در مقابل چانگان، خرید خودروی دنا پلاس مقرون به صرفه تر است. زیرا امکانات فنی و رفاهی خوبی دارد و قیمتی که در مقابل این خودرو پرداخت می کنید، پایین تر است. همچنین لوازم یدکی دنا پلاس نسبت به چانگان در دسترس تر است و بازار دست دوم بهتری نسبت به چانگان دارد. برای خرید لوازم یدکی چانگان از فروشگاه اینترنتی آسا یدک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now