علت افزایش مصرف سوخت خودروی چانگان – روش های کاهش مصرف سوخت

علت افزایش مصرف سوخت

خودروی چانگان CS35 یک کراس اوور رده متوسط ساخت کشور چین است. کمپانی چانگان، یکی از 4 شرکت خودرو سازی برتر در چین است که خودروهای با کیفیتی تولید می کند. این خودرو از سیستم Blue Core برای بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی هوا بهره می برد. اما در مواقعی ممکن است که مصرف سوخت چانگان بالا برود. در این مقاله علت افزایش مصرف سوخت خودروی چانگان و روش های کاهش مصرف این خودرو را بررسی خواهیم کرد.

 

برای خرید لوازم یدکی چانگان کلیک کنید.

 


مصرف سوخت چانگان به طور متوسط چقدر است؟

حجم باک خودروی شاسی بلند چانگان 52 لیتر می باشد. این خودرو به دلیل استفاده از فناوری Blue Core، دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 است.

مصرف سوخت چانگان در مسیرهای شهری، 15 لیتر، در مسیر های بیرون شهر 5.8 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی آن 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر است.

 

بیشتر بخوانید: مقایسه خودروی چانگان و دنا پلاس


تاثیر فناوری Blue Core بر مصرف سوخت خودروی چانگان CS35

فناوری BlueCore راندمان احتراق را افزایش می دهد و کنترل تحویل سوخت و زمان تزریق را بهبود می بخشد. در نتیجه، 20 درصد مصرف سوخت کمتری به دست می آورد و به صرفه جویی در هزینه برای دارندگان خودروی چانگان کمک می کند. همچنین به طور همزمان انتشارات مضر در جو را تا 40 درصد کاهش می دهد. در سال 2020 مقرراتی در چین اجرا شد که سخت‌ ترین استانداردهای آلایندگی خودرو را در سطح جهانی ایجاد کرد. موتور BlueCore چانگان، از یک سال قبل، این قوانین را پیش بینی کرد و با این استانداردها مطابقت داشت. موتور Blue Core به طور مداوم در حال توسعه است تا با استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر «China 6b» که از جولای 2023 به بعد اجرا می‌شود، مطابقت داشته باشد.

این موتور جمع و جور و سبک وزن، مصرف سوخت چانگان را کاهش می دهد. همچنین با سطح سر و صدای 60.8 دسی بل در حالت آرام و کاهش مصرف سوخت به میزان 1 لیتر در هر 100 کیلومتر، از استاندارد ملی ارزیابی نویز کلاس اول چین پیشی می گیرد. برخی از خودروهای چانگان از فناوری انتقال دو کلاچ (DCT) استفاده می کنند و از دو کلاچ برای گیربکس های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک استفاده می کنند. این سیستم امکان تعویض سریع‌ تر بین دنده‌ های زوج و فرد را فراهم می‌آورد. علاوه بر این، نیاز به مبدل‌ های گشتاور را از بین می‌برد و در نتیجه آلاینده‌ها و استرس غیرضروری روی موتور را کاهش می‌دهد.

Changan Blue Core با عملکرد قدرتمند و بی صدا و ویژگی های سازگار با محیط زیست، خواسته های رانندگان امروزی را برآورده می کند. امروزه رانندگان عملکرد بهینه و بهره وری سوخت را در اولویت قرار می دهند.

 


دلایل افزایش مصرف سوخت چانگان

این مشکل می تواند به دلایل زیادی به وجود بیاید. در ادامه ،برخی از این موارد را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.

 

  • تنظیم نبودن باد لاستیک

اگر باد لاستیک ها تنظیم نباشد، موتور خودرو انرژی بیشتری برای به حرکت درآوردن ماشین صرف می کند. شما می توانید با چک کردن ماهانه ی میزان باد لاستیک ها، از این مورد جلوگیری کنید.

 

  • رانندگی با روش های اشتباه

شتاب گرفتن بیش از حد و ترمز گرفتن ناگهانی می تواند مصرف سوخت چانگان را بالا ببرد. بسیار مهم است که رانندگی با دور موتور متناسب با دنده انجام شود. همچنین تعویض صحیح دنده می تواند نقش مهمی در مصذف سوخت ایفا کند. زیرا در صورتی که سرعت نسبت به دور موتور بالا باشد، به موتور خودرو فشار می آید. در حالت برعکس، اگر در سرعت پایین از دنده ی بالا استفاده شود، دنده مرده می شود و سوخت خودرو هدر می رود. این مشکل در چانگان اتوماتیک به وجود نمی آید.

 

  • روشن ماندن طولانی خودروی روشن

در توقف های طولانی، خودرو را روشن نگذارید. حتی در زمستان برای گرم کردن ماشین می توانید چند ثانیه پس از روشن شدن خودرو، با دور موتور پایین شروع به حرکت کنید تا ماشین گرم شود. در غیر این صورت، ضمن وارد شدن فشار به موتور خودرو، مصرف سوخت افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  لوازم یدکی خودروهای چینی - خرید لوازم یدکی با کیفیت

 

  • تمیز نبودن فیلتر هوای خودرو

اگر فیلتر هوا کثیف باشد و دیر به دیر تعویض شود، جلوی ورود هوا به موتور گرفته می شود و ای سی یو دستور پاشش سوخت بیشتر را به انژکتور ها می دهد. در موارد بد تر ممکن است موتور دچار احتراق ناقص شود.

 

  • مشکل در سنسور فشار هوا

سنسور مپ یا فشار هوا، وظیفه ی اندازه گیری فشار هوای منیفولد قبل و بعد از استارت را به عهده دارد. این سنسور، با انتقال این اطلاعات به ECU میزان پاشش سوخت به انژکتور را تنظیم می کند. گر این کار به درستی انجام نشود، شتاب خودرو کاهش یافته و دود سیاه از اگزوز آن خارج می شود. در نتیجه ی این ها، مصرف سوخت چانگان افزایش می یابد.

 

  • ایراد در سنسور دمای هوا (مت)

این سنسور میزان دمای هوای داخل منیفولد را اندازه گیری کرده و مثل مورد قبلی عمل می کند.

 

  • خرابی شمع ها

عملکرد شمع های ماشین که در واقع جرقه زدن و شعله ور کردن گاز متراکم در پیستون است، ارتباط مستقیم با افزایش مصرف سوخت چانگان دارد.

 

  • خرابی کوئل ها و وایرها

کوئل ها وظیفه ی رساندن برق باتری به شمع ها را دارند و در صورتی که ایراد داشته باشند، مورد قبلی با مشکل مواجه می شود.

 

  • ایراد در انژکتورها

انژکتورها، طبق برنامه ای که ای سی یو به آن ها می دهد، سوخت را به سیلندر تزریق می کنند. به دلیل بی کیفیت بودن بنزین هایی که امروزه مصرف می شود، انژکتورها دچار گرفتگی می شوند و عملکردشان مختل می شود. شره کردن بنزین پشت سوپاپ ها نیز می تواند موجب افزایش مصرف خودرو شود.

 

  • گرفتگی کاتالیزور

در این صورت، گازهای سمی حاصل از احتراق موتور، به خوبی از اگزوز خارج نمی شود. در نتیجه دود سیستم موتور افزایش پیدا کرده و موتور مجبور می شود سوخت بیشتری برای جبران این مشکل مصرف کند.

 

  • روغن موتور بی کیفیت

استفاده از روغن نا مرغوب، باعث بالا رفتن اصطکاک بین قطعات و در نتیجه افزایش مصرف سوخت چانگان می شود.

 

  • خرابی سنسور اکسیژن

این سنسور، میزان اکسیژن سوخته نشده در گازهای خروجی خودرو را اندازه می گیرد و در صورت ایراد در عملکرد آن مشکلاتی مانند ایراد سنسورهای مت و مپ به وجود می آورد.

 

  • مشکل در کارکرد تسمه تایم

باز و بسته شدن منظم و هماهنگ سوپاپ ها و پیستون ها در موتور، به وسیله ی تسمه تایم کنترل می شود. اگر این تسمه به طور کاملا دقیق تنظیم نباشد، کمپرسور درون محفظه احتراق کم می شود و عملکرد خودرو را مختل می کند.

 

  • ایراد در رینگ پیستون

ضعف رینگ های پیستون باعث کاهش کمپرس مخلوط هوا و بنزین در محفظه ی احتراق می شود.

 

  • ضعیف شدن سوپاپ ها

در این حالت سوپاپ ها هنگام تراکم سیلندر به اصطلاح از آب بندی در آمده و کمپرس سیلندر کم می شود.

 

مطالعه ی بیشتر: چرا باید چانگان بخرم؟

 


چگونه مصرف سوخت خودروی چانگان CS35 را کاهش دهیم؟

این خودرو، به خودی خود مصرف سوخت بهینه و میزان آلایندگی کمی دارد. با این حال، اگر به هر دلیلی با افزایش مصرف سوخت چاناگن رو به رو شدید، پس از رفع ایراداتی که گفته شد، می توانید خودرو را ریپ کنید. پس از ریمپ چانگان، قدرت و شتاب این خودرو بالاتر می رود و موجب کاهش مصرف سوخت می شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله ی ریمپ چانگان را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Chat Now